Kundeinnsikt er drivstoffet i digital markedsføring
I digital markedsføring er kundeinnsikt som drivstoff på bilen, eller fargetoner i printeren. Uten blir det svært liten effekt. God datakvalitet betyr utvidet og oppdatert kunnskap om dine kunders atferd, kjøpekraft, livsfase og behov. – "Noe av det viktigste du kan gjøre for å beholde, utvikle og vinne nye kunder er å bli bedre kjent med dem", anbefaler Majid Malik, Key Account Manager i Bisnode.
Ja, konkurransen er tøffere!
Du har kanskje merket det? Konkurransen er blitt mye tøffere. Uansett om du selger varer eller tjenester blir konkurransen om kundenes oppmerksomhet stadig hardere. Vi vil fange kundens oppmerksomhet i riktig modus. Men hva vet du egentlig om kundene dine?
- "Noe av det viktigste du kan gjøre for å beholde, utvikle og vinne nye kunder er å bli bedre kjent med dem!" - Majid Malik, Key Account Manager i Bisnode.
Hva vet du egentlig om kundene dine?
Datadrevet markedsføring er segmentert og målrettet kommunikasjon med data. Du skal treffe kunden med riktig budskap, til rett tid og sted. De fleste segmenterer likevel altfor bredt og har for dårlig innsikt i sine kundedata.
Det holder ikke lenger å ha en stor database med info uten system. Nå må du ha god og gjennomarbeidet datainformasjon, med større nøyaktighet og smalere segmenter.
Les også: Lær deg buzzordene i datadrevet markedsføring. Last ned ordliste.
– "Med tydeligere innsikt og forståelse kan du være mer relevant i kommunikasjonen og sette deg inn kundens behov og ønsker. Først når kundeinnsikten sammenstilles i en analyse, får den kraft", forklarer Majid Malik.
- "Med større innsikt og forståelse kan du være mer relevant i kommunikasjonen og sette deg inn i kundens behov og ønsker. Først når kundeinnsikten sammenstilles i en analyse, får den sin virkelige kraft."
Ønsker du gjennomgang av dine kundedata? Kontakt oss her for en prat og kaffe!
Dette må du må vite om kundene dine for å lykkes med datadrevet markedsføring:
Behovet for innsikt og informasjon om dine kunder varierer avhengig av om du tilbyr tjenester mot bedriftsmarkedet eller privatpersoner. Vi vet også at det stilles strengere krav til noen industrier, som for eksempel bank og finans, hvor arbeidet rundt AML (Anti Money Laundering) og KYC (Know Your Customer) står sentralt.
Uavhengig av marked eller bransje er det visse ting du bør og må vite om kundene dine for å lykkes med datadrevet markedsføring:
1) Get the basics right – ha oppdatert kontaktinformasjon om dine kunder.
Har de fått et nytt telefonnummer? Har kunden flyttet og fått en ny adresse? Er de reservet mot telefonsalg og direkte markedsføring? Dette er viktig informasjon å kartelegge kundeforholdet og for at du skal kunne være relevant i din kommunikasjon med kunden. Sjekk telefonummer, korrekt adresse, e-post, postnummer med mer.
Les også: Slik gjør du kundeinnsikt om til handling – og økt salg
2) Er dine kundedata spredt på flere systemer? Samle alle data og påfør unike ID-er
Basis kontaktinformasjon er sentrale elementer du bør ha kontroll over for å kunne kommunisere effektivt med kundene dine og være relevant i kommunikasjonen. Har du flere ulike systemer og de samme dataene lagret flere steder? Utnytt potensialet i kundedataene.
En Unik ID på dine kunder vil være avgjørende for å få et helhetlig perspektiv på kundeforholdet, ettersom mye data om kundene ligger i ulike "siloer" i organisasjonen.
Les mer om datakilder og kunde-ID.
3) Analysevariabler – suppler innsikten med nyttig tilleggsinformasjon
Når du først har god kontroll på de grunnleggende informasjonselementene, er det på tide å ta neste steg ved med å supplere kundeforholdet med ytterligere tilleggsvariabler, eller analysevariabler. Her er et eksempel på noen verdifulle analysevariabler:
Kjøpekraft er mer enn bare årsinntekt
Mange tror at kjøpekraft avgjøres av årsinntekt alene. Derfor segmenterer vi ofte dyre produkter til kunder med høy inntekt. Men hva er egentlig høy inntekt? Har en som bor i Oslo med inntekt på 700.000 kroner og en som bor på Elverum med samme inntekt, tilsvarende kjøpekraft?
For å anslå en potensiell kundes kjøpekraft må inntekten sammenlignes på riktig grunnlag. Med de rette datasettene kan du segmentere på reell kjøpekraft og ikke bare på en lite relevant årsinntekt.
Les også: Doblet antall konverteringer med datadrevet markedsføring og dataanalyse
Livsfase – hvor i livet er kunden?
Alder, kjøpekraft og geografi er viktig, men for å vite hvilke produkter og tjenester kunden er ute etter, er det enda viktigere å vite hvilken livsfase kunden befinner seg i.
Vet du om en trettiårig mann er i ferd med å flytte for seg selv for første gang, eller om han skal gifte seg og få barn, stiller du veldig mye sterkere når du skal utforme en kampanje.
Visste du at: Hvert år gjennomføres det ca 700.000 flyttinger i Norge?
Hvilken økonomisk og kulturell kapital sitter kunden din på?
Mennesker med lavere utdannelse og lite tilgang på økonomisk kapital, responderer ikke på samme type budskap som høyt utdannede med god inntekt. Dette handler ikke om kjøpekraft, men om kommunikasjon.
Det er rett og slett så store kulturforskjeller mellom disse gruppene at de trenger forskjellige budskap. Med riktig innsikt kan du segmentere disse gruppene hver for seg.
4) Reservasjon og samtykker
Må vi hente inn nye samtykker fra kundene våre? Det er et nøkkelspørsmål. Ifølge GDPR har du kun samtykke til å kommunisere akkurat det du har bedt om. Har kunden din takket ja til å abonnere på et nyhetsbrev, er det akkurat det, og kun det du har samtykke til.
Sørg for at du har kundedata med oppdaterte samtykker for all kommunikasjon. Gjør det tydelig for kundene dine hva du ønsker å kommunisere til dem, og gjennom hvilke kanaler du har planer om å gjøre det.
Og husk samtykke til bruk av kundeinformasjon: et krav som også er innført med GDPR er at du må ha samtykke til å bruke mye av kundeinformasjonen du har. Ikke bare hvor du kommuniserer, men samtykke til hvordan du bruker informasjonen.
5) Legg til egne data om kunden – se kunden i et 360-perspektiv
Det er viktig å kombinere tredjepartsdata med egne data på kunder. Dette vil legge til rette for et helhetlig kundeperspektiv og dermed gjøre det mulig å yte bedre service. Et eksempel på egne data kan være lengde på kundefohold, tilknytning til varehus, innkommende henvendelser eller transaksjonsdata.