Allerede 11.11 gikk novembers første store salg av stabelen, som er datoen for Norges nye handelsdag Singles Day. Dagen gjorde sitt inntog til Norge i 2017, hvor flere nettbutikker kastet seg på trenden både i fjor og i år. I år valgte dessuten flere å kjøre tilbud hele helgen.
Mye tyder altså på at Singles Day-aktørene har latt seg inspirere av Black Week, som er forlengelsen av Black Friday.
Selv om vi den siste tiden har sett flere eksempler på aktører som også velger å droppe november-kampanjene, er det ingen tvil om at dette er årets viktigste salgsperiode for mange netthandlere.
Mens noen velger å holde kortene tett til brystet, deler andre med seg hvilke planer de har lagt for neste uke og vi har tatt en prat med noen av dem.
LES OGSÅ: Kjører en Black Friday utenom det vanlige
Satser på å selge unna julekalendere
For erotikkbutikken Sinful gikk startskuddet allerede på Singles Day, hvor selskapet kunne meddele å ha solgt like mye denne ene dagen som de normalt gjør på en hel måned. Det er derfor ingen tvil om at målet er å fortsette suksessen under neste uke.
Vi kommer naturligvis til å kjøre på med en masse gode tilbud på selve dagen og i dagene opp til Black Friday, sier Rune Kjelsmark, pressekontakt i Sinful.
Selskapet, som har nettbutikk i Norge, Sverige og Danmark, tror Black Friday vil bli enda større i år enn tidligere.
Vi fikk rundt 4500 ordre i fjor, og vi forventer opp mot 6000 ordre i år. En stor del av disse ordrene blir sannsynligvis vår julekalender, som er veldig populær i hele Skandinavia, sier Kjelsmark.
Fordeles over flere dager
Selskapet har dog en stor konkurrent i Kondomeriet, som også har store forventninger til årets Black Friday-salg.
Black Friday og Cyber Monday har hatt en økning for hvert år, og er viktige salgsdager for oss. Der hvor vi tidligere hadde markante omsetningstopper på fredag og mandag, ser vi nå en utflating til en jevnere omsetning i perioden. Samtidig ser vi at noe av julehandelen har flyttet seg frem i tid, og mange benytter nok Black Friday til å sikre seg produkter til gode priser, sier Marthe Sørflaten, SoMe- og presseansvarlig i Kondomeriet.
Også i kosmetikkverdenen er shoppingfesten en viktig del av året, og Blivakker kunne nylig meddele at de tar sikte på å knuse fjorårets salgsrekorder uten at de ønsker å røpe for mye.
Vi skal definitivt kjøre Black Week i alle butikkene. Vi ser at konkurrentene følger veldig med på oss for tiden, så vi ønsker faktisk ikke å avsløre for mye av hva vi tenker å gjøre, sa Lene Johansen i et intervju med Ehandel i forrige uke.
- Mange er mer forberedt enn før
I likhet med Blivakker vil også utfordreren Blush kjøre på med en hel uke, og avslører at det vil skje noe nytt i nettbutikken hver dag.
Alt fra ekstra gode tilbud, til konkurranser, give-aways og andre overraskelser. Vi er i sterk vekst, får stadig nye kunder og har et større sortiment enn tidligere. Vi tror derfor at enda flere finner veien til oss i år enn tidligere, og at mange er mer forberedt enn før med tanker om hva de er ute etter. Vi gleder oss, sier Christine Stålnacke, kommersiell direktør i Blush.
Tidligere i dag kunne vi i tillegg skrive om turtøysprodusenten Stormberg, som er klare for å slå fjorårets Black Week med 10 prosent.
Vi spiller videre på de elementene som fungerte bra i fjor, og gjør noen justeringer både innhold, type tilbud og grafisk utforming. Vi kommer også til å ta i bruk messenger i større grad i våre nettbutikker, sier Nina Johannessen Naalsund, e-commerce sjef i Stormberg.
LES OGSÅ: Ingen Black Friday hos IKEA
Satser på raske leveringer
For elektronikkselskapet NetOnNet er det største fokuset på velfylte lagere samt raske, fleksible leveranser. Her skal både lager og Lagershopper fylles opp for at kundene skal finne det de leter etter til enhver til, mens logisitikkavdelingen skal sørge for rask levering.
Målet er selvsagt å levere en shoppingopplevelse i toppklasse for våre kunder. Hele organisasjonen samler seg for å sørge for at våre kunder føler seg godt ivaretatt, sier Susanne Holmström, CEO i NetOnNet, i en pressemelding.
NetOnNet er heller ikke den eneste som satser på raske leveringer til Black Friday, da Clas Ohlson i følge DN har valgt å etablere et 300 kvadratmeter stort lager i Norge akkurat i tide til salgsperioden.
Nå skal vi fylle opp lageret til Black Friday og julehandelen. Black Friday og dagene før jul er i særklasse vår største omsetningsperiode. Spesielt netthandelen er sterk, sier selskapet i en kommentar til DN.