Norske forbrukere har hÞye forventninger til rabattnivåene under Black Friday, men pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt tror mange nordmenn vil bli skuffet. En ny meningsmåling viser dessuten at hvert sjette produkt faktisk gikk opp i pris under fjorårets store salgsdag.
LES OGSà : Virke spår Black Friday-rekord
UndersÞkelsen som er gjort av Opinion pÃ¥ oppdrag fra Prisjakt, viser at halvparten av de som planlegger Ã¥ handle fÞrstkommende fredag, forventer at rabattene i gjennomsnitt vil vÊre halv pris av normal pris. Ãn av fire spurte forventet ogsÃ¥ hele 60 prosent prisreduksjon eller mer.
Jeg er overrasket over at kundene ikke har lÊrt, men fortsatt forventer så hÞye rabatter denne dagen. Slik var det ikke i fjor, og slik blir det dessverre ikke i år, sier daglig leder Are VittersÞ i Prisjakt, i en pressemelding.
Advarer mot villedende tilbud
I fjor skal det gjennomsnittlige rabattnivået, på Prisjakts 10 000 mest sÞkte produkter, ha vÊrt på 13 prosent. Nå oppfordrer VittersÞe kundene til å vÊre forsiktige.
Det er altså stor risiko for at du kjÞper et unÞdvendig dyrt produkt selv om det skjer på Black Friday. Det gjelder å vÊre forsiktig, observant og sammenligne priser. Dersom varen for eksempel er priset med 50 prosent avslag, uten henvisning til fÞrpris, bÞr du vÊre ekstra på vakt. Da er sjansen stor for at butikken villeder deg, oppfordrer Are VittersÞ, i pressemeldingen.
LES OGSà : Snart braker det lÞs - Norge er klare for Black WeekÂ
Har blitt mer prisbevisste
UndersÞkelsen viser dog at nordmenn har blitt mer prisbevisste og at andelen som sjekker normalpris på varer fÞr Black Friday har Þkt fra 75 prosent i 2017 til 85 prosent i 2019. Det kommer også frem at hver tredje nordmann har liten tillit til at rabattene som selges på Black Friday er reelle.
I år som i fjor svarer tre av ti at de planlegger å handle på Black Friday, samtidig som fire av ti har svart at de handlet på tilsvarende dag i fjor.
Denne responsraten, på antatt handel og faktisk handel, har ligget konstant i noen år. Ut av det kan vi trekke at cirka 10 prosent handler på impuls, uten å ha planlagt kjÞpet i forkant, sier VittersÞ.
UndersÞkelsen viser at nesten halvparten av de spurte vil handle for inntil 2000 kroner på fredag, mens 27 prosent planlegger å bruke mellom 2000 og 4000 kroner, samtidig som hver femte skal bruke 4000 kroner eller mer på shopping kommende fredag.