Det svenske hjem- og fritidsselskapet Rusta har i dag 35 varehus i Norge fra Lyngdal i sør til Tromsø i nord, men målet er å åpne minst 15 til. Neste år står åtte nye butikker på planen, hvor kjeden skal ta sikte på de større byene.
Allerede i helgen fikk selskapet imidlertid testet ut Oslo sentrum som en mulig lokasjon, da de holdt sin første pop-up butikk der.
Torsdag i forrige uke flyttet Rusta inn på Oslo Sentralstasjon med en jule pop-up, hvor besøkende over tre dager kunne handle varer, vinne gavekort og bli inspirert til julesesongen.
Det stemmer at vi hadde en pop-up butikk på Oslo Sentralbanestasjon torsdag 21.- lørdag 23. november. Dette med stort hell. Først og fremst fordi vi fikk møte mange nye og gamle Rusta-kunder som ble påminnet om vårt svært gode julesortiment. Vi så en umiddelbar effekt i våre varehus, i store deler av landet, da de besøkende på Oslo S fikk med seg en rabattkupong som kunne benyttes i varehus, sier Norgessjefen i Rusta, Erlend Kramer, til Ehandel.
"Her får vi se hva vi kan få til"
Flere av de som besøkte pop-up butikken i Oslo sentrum skal ha gitt uttrykk for at et Rusta-varehus nærmere dette området ville vært fint.
Salget av de utvalgte produktene vi hadde i pop-up butikken gikk godt, hvor spesielt hobbyproduktene og julegensere var svært populære. Dessuten var det hyggelig å motta mange gode ord om vårt konsept og våre produkter fra de besøkende. Mange meldte om at de savner et Rusta-varehus nærmere Oslo sentrum, så her får vi se hva vi kan få til på etableringssiden, sier Kramer.
En forutsetning for å utvide virksomheten er dog å finne lokaler som dekker selskapets behov, da Rustas konsept krever både stort areal og gode parkeringsmuligheter. Rusta har foreløpig ingen netthandel, men jobber hardt mot målet om minst 50 norske varehus.
Vår største begrensning for ekspansjon er mangel på lokaler som passer våre krav; 2200m2 med godt naboskap og gode parkeringsmuligheter. Det langsiktige målet er fortsatt minimum 50 Rustavarehus i Norge, forteller Kramer.