ANNONSE

Posten og Bring skrur opp prisene - nå reagerer netthandlere

Posten og Bring skrur opp prisene - nå reagerer netthandlere
Fra og med 1.7 innfører Posten og Bring nye priser på sine logistikktjenester.
Foto: Birger Morken/Posten Norge
therese.karlsrud.haugen

- Dette er uforutsigbar adferd fra Bring, midt i et forretningsår.

ANNONSE

Fra og med 1.juli 2019 innfører Posten og Bring en prisøkning på pakker og gods. Dette får netthandlere til å reagere. 

Virke har fått henvendelser fra flere ehandelsmedlemmer, som er frustrere over prisjusteringen og mener økningen er uakseptabel midt i budsjettåret. 

- Uforutsigbar atferd

Prisene på varer sendt i brevstrømmen økes med tre prosent, men noen medlemmer vil også få en økning på 5,7 prosent.  

«Det er svært høy prisstigning. Hoveddelen av våre sendinger er på ca 120 gram (under 2 cm), og her økes prisen med 5,7%. Dette er uforutsigbar adferd fra Bring, midt i et forretningsår, uten at vi og andre netthandelsbedrifter har tatt høyde for det i våre budsjetter», skal Bjørn H. Andreassen fra nettbutikken Lectinect.no, ha skrevet i en melding til Virke. 

- Bør gjennomgå konkurransesituasjonen

Virke er bekymret for konkurransesituasjonen i brevpostmarkedet, da netthandlere ofte har få alternativer og lite å stille opp med når Posten og Bring skrur opp prisene. Nå ser de til myndighetene.

- Virke mener at Konkurransetilsynet bør få et oppdrag om å gjennomgå konkurransesituasjonen, spesielt Postens dominerende stilling og utnyttelse av en offentlig finansiert infrastruktur, skriver Handelsorganisasjonen, i en mail til Ehandel.com. 

Les også: Virke ber regjeringen ta grep om globalt betalingssystem for pakker

Del artikkel: