Når bildedelingstjenesten Instagram ble lansert i 2010 var det nok ikke mange som trodde at den senere skulle bli en forlengelse av netthandelsmarkedet. I dag brukes Instagram av både privatpersoner og selskaper for å enten inspirere, markedsføre eller selge via kanalen.
Les også: Influencere kan nå selge produkter direkte i sine Instagram-innlegg
I 2018 begynte Instagram å fokusere på netthandel, og de lanserte et verktøy som kunne plasseres både i bilder og videoer - og som tok kunden direkte til netthandelen som hadde den etterspurte varen klar. I mars i år lanserte den populære bildedelingstjenesten en ny funksjon som gjør det mulig for forbrukerne å kjøpe et produkt direkte via Instagrams egne handlekurv.
Les også: Instagram åpner egen konto for netthandel
Snapchat lanserer egen versjonÂ
I 2018 lanserte Snapchat en funksjon ved navn "Store" som var selskapets første forsøk på å muliggjøre direkte netthandel i appen for forbrukerne.
NÃ¥ lanserer de en ny versjon av shopping-funksjonen, en utvikling av den tidligere "Store"-funksjonen. Denne er dog i en testfase og DigiDay rapporterer at det er fem influensere som er med pÃ¥ prosjektet: Kylie Jenner, Kim Kardashian West, Shay Mitchell, Spencer Pratt og Bhad Bhabi.Â
Følgerne til disse influenserne kan nå med den nye "swipe up"-funksjonen bli ført direkte til influensernes butikk i Snapchat. Selskapet har også med hjelp av netthandelsplattformen Shopify bygget inn en egen kasse, slik at kunden kan handle direkte i appen uten å forlate Snapchat.
Ønsker å bli en mer attraktiv plattform
Shopping-funksjonen skal gjøre Snapchat til en mer attraktiv plattform for influensere, samt drive et større engasjement til Snapchats sosiale nettverk. De første fem influenserne som har fått tilgang til netthandelsfunksjonen selger varer som sminke, håndvesker, smykker og klær. Inntil videre er det kun brukere i USA som kan handle i denne testversjonen.
Snapchat har allerede meddelt at de skal øke antallet offisielle influensere som tester den nye funksjonen i løpet av de neste ukene, og om alt går etter planen skal de utvide denne funksjonen allerede i år.
Les også: Pinterest og Instagram genererer større ordre enn Facebook