Julehandelsalget falt med 4,4 prosent i uke 49 etter kampanjeuken Black Week. Søndgshandelen gikk på sin side ned med hele 13,8 prosent. Julehandelen gikk også ned i uken etter Black Friday i fjor. Det viser tall fra Virke.
Mange handlet mye forrige uke. Den kraftige omsetningen i Black Week satte en demper på julehandelen i uke 49. Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Ettersom Black Friday havner i ulike uker fra år til år, gir det store svingninger i omsetningen når man sammenligner ukesomsetningen i ulike år. Virke opplyser at omsetningen fra uke 47 til uke 48 økte med rundt 46 prosent. Grunnet Black Week i uke 48 falt omsetningen i uke 49 med 20,7 prosent.
I fjor var Black Week en uke tidligere. Da var nedgangen fra Black Week til uken etterpå 21 prosent, altså omtrent det samme som i år. Julehandelen ser ut til å holde seg på et godt nivå, det er bra for verdiskapning og arbeidsplasser over hele landet, sier Stende.
Vekst innen mat og drikke
Omsetningen i butikkene på kjøpesentrene skal ha gått ned med 5 prosent, mens omsetningen i øvrige virksomheter økte med 0,8 prosent i uke 49. Mat og drikke var kategorien som kom best ut av uke 49, med en vekst på 0,3 prosent. I butikkene innen hus og hjem gikk omsetningen ned med 0,8 prosent, mens omsetningen i spesialbutikkene samt i klær-, sko- og veskebutikkene falt med med henholdsvis 8 og 13 prosent.
Black Week mettet nok behovet for julegavehandel noe i uke 49, men mat og drikke trenger vi jevnt påfyll av, derfor ser vi at dette er den mest stabile kategorien uavhengig av tilbudsuker. Julen er en tid hvor vi liker å unne oss litt ekstra i matveien, avslutter Stende.