For Ă¥tte Ă¥r siden startet de tre grĂ¼nderne Siri Sørflaten, Annette Steen Lien og Hedda Rivelsrud selskapet Woolland, som har blitt til populært ulltøy blant kalde nordmenn.
NĂ¥ selger de selskapet til konkurrenten Dale of Norway, men blir med pĂ¥ eiersiden og fortsetter Ă¥ jobbe i selskapet. Det opplyser DN, som erfarer en kjøpesum pĂ¥ rundt 50 millioner kroner.
LES OGSĂ…: WoolLand.no: Ull til bĂ¥de hverdag og fest
Nettsiden brøt sammen
I 2011 tok de tre smĂ¥barnsmødrene i første omgang sikte pĂ¥ Ă¥ lage funksjonelt og fint ulltøy til barn, men sortimentet ble raskt utvidet til klær for voksne ogsĂ¥. Selskapet har vært opptatt av Ă¥ tilby en gunstig pris, og løsningen ble produksjon i Kina med direkte salg til kundene via nettbutikk og egne konseptbutikker pĂ¥ Lilleaker og pĂ¥ Sandvika Storsenter.
Kort tid etter at selskapet hadde mottatt sine første kolleksjon fra Kina kontaktet de pressen og var med pĂ¥ God Morgen Norge. Etter dette ble Wolland nedringt og nettsiden brøt sammen. Da forstod grĂ¼nder-trioen at de hadde gjort noe riktig. I 2019 omsetter selskapet for 45 millioner kroner.
"Drøm om Ă¥ ta Wolland utenfor Norge"
Det er i dag Anette Knudtzon som er daglig leder i Woolland, og som nĂ¥ ogsĂ¥ blir toppsjef i bĂ¥de Woolland og den nesten 150 Ă¥r gamle ull- og strikkeprodusenten Dale fra 1879, i følge DN.
Dette salget var litt tidligere enn vi hadde planlagt, men nĂ¥r det var en sĂ¥ bra match sĂ¥ mĂ¥ vi bare ta sjansen. Vi har alltid hatt en drøm om Ă¥ ta Woolland utenfor Norge, sier Knudtzon til avisen.
Dale er eid av det svensk-norske oppkjøpsfondet Altor. BĂ¥de Dale- og Woolland-merkevarene vil i følge Knudtzon bestĂ¥.
Merkevarene bestĂ¥r, men vi mĂ¥ hente ut synergier pĂ¥ kompetanse og distribusjon. Vi har mye Ă¥ lære av Dale og de har forhĂ¥pentligvis noe Ă¥ lære av oss, legger hun til.