Egmont Publishing har satset innen netthandel siden 2013 og i 2018 kjøpte selskapet en minoritetsandel i garn- og strikkebutikken Garnius.no. Nå utvider de eierandelen og blir majoritetseier med mål om å gjøre Garnius til en ledende nordisk aktør.
Egmont Publishing har også investert i selskaper som Jollyroom, Bagaraan og Kocken, Outnorth, Fjellsport og Nicehair, og har tidligere sagt at de vil investere i ett til to selskaper hvert år.
Egmont har en sterk portefølje av e-commerceselskaper. Nå satser vi ytterligere på en av våre vekstbedrifter og øker vår eierandel i Garnius. Vi gikk inn i selskapet i 2018 og har siden hatt et glimrende samarbeid med dagens eiere som vi ønsker å ta videre. For Egmont er også dette et segment som passer godt med målgrupper vi når allerede med våre mange kjente merkevarer, sier leder for e-commerce i Egmont Publishing, Cato Broberg, i en pressemelding.
Garnius.no ble etablert av Stein Inge Svensen i januar 2016, og omsetter i inneværende år for 120 millioner norske kroner. Selskapet har tatt en ledende posisjon innen salg av garn på nett i Norge, ved å tilby kvalitetsgarn til en god pris.
Selskapet ble som første marked utenfor Norge lansert i Danmark rundt årsskiftet og planlegger nå lansering i Sverige og Finland i løpet av 2020.
LES OGSÅ: Garnius-gründer oppfordrer netthandlere til å ta mer risiko
Beholder stor eierandel
Dette er ikke første gang Stein Inge Svensen har lykkes på nett. I 2009 etablerte Haugesunderen nettbutikken Lensit.no, som selger kontaktlinser på nett. Selskapet utviklet seg til å bli Norges største innenfor sitt segment og ble i 2015 solgt til tyske Mister Spex.
Vi er svært fornøyde med å få Egmont som majoritetseier. Egmont bidrar med spisskompetanse på e-commerce, men også med sin innsikt i garn- og strikkesegmentet. Jeg beholder en stor eierandel i Garnius og vil aktivt være med å videreutvikle selskapet i tiden som kommer. Jeg ser frem mot en spennende tid med lansering utenfor Norge, sier Stein Inge Svensen.