Grad av bærekraft begynner å bli en viktig faktor for hvor mange kunder velger å handle, og stadig flere tar nå helt bevisste valg av nettbutikk ut i fra hva de finner av miljøtiltak på siden.
Det hjelper dog lite for salget at en bedrift gjør masse for miljøet, dersom ingen vet det.
Må synliggjøre innsatsen
I Brings ferskeste rapport, som blant annet analyserer hvordan nettbutikkers engasjement for miljø påvirket salget, kommer det frem at flere mangler synliggjøring av innsatsen de gjør.
- Synliggjøring av innsatsen for mer bærekraftig og miljøvennlig handel vil være en differensiator fremover. Mange gjør mye, men viser det ikke frem, skriver Bring i rapporten.
De yngste leder an
Bring har i forbindelse med undersøkelsen spurt 3000 forbrukere i Norge, Sverige og Danmark, om hvordan de ønsker å handle på nett.
I Norge har 27 prosent menn og 17 prosent kvinner under 40 år svart at de har tatt bevisst valg av nettbutikk når det gjelder miljø. Samme trend vises også i de øvrige representerte landene.
Det er samtidig stor avstand mellom hvilken betydning miljø har for kunden og antall nettbutikker, som faktisk informerer om sin miljøjobb. Under 10 prosent av respondentene kan nemlig huske å ha fått informasjon om dette når de har netthandlet.
- Bedre å begynne i det små
Det skal være enkelt for kundene å velge bærekraftig, mener Bring, som blant annet har sett få eksempler på nettbutikker som lar kundene filtrere på bærekraftige produkter.
- Det er bedre å begynne i det små enn å ikke gjøre noe. De som er raskt ut vil kunne få positiv oppmerksomhet, større kommersiell kraft og bli vurdert som mer miljøvennlig og bærekraftig enn de som kommer senere, skriver Bring.