I går skrev vi om Kid Interiør sitt oppkjøp av svenske Hemtex, som frem til nå har blitt eid av Ica Gruppen. Nå deler Kid-sjefen Anders Fjeld noen av planene for den nye interiørkjeden.
Les også: Kid kjøper den svenske interiørkjeden Hemtex
Legger ned 13 butikker
Hemtex tapte både omsetning og resultat i fjor. Derfor er planen først og fremst å legge ned 13 av de ulønnsomme butikkene i år.
- Hemtex jobber med å styrke opp butikknettet og har fortsatt ambisjoner om å stenge noen butikker. Det er på Hemtex sitt initiativ og vi stoler på deres beslutning, sier Anders Fjeld, til Market.se.
Skal vokse
Etterfulgt av dette skal Kid på sin side investere 40-45 millioner kroner per år i kjeden, hvor målet er å åpne 20 nye butikker, øke omsetningen til 1125 millioner kroner samt bedre lønnsomheten betraktelig innen 2023.
- Det primære er å øke veksten. Vi kommer til å ha større varelager, ruste opp butikkene og investere mer i markedsføring. Vi skal ikke bare skjære ned kostnader, selv om det også finnes visse åpenbare synergier, sier Anders Fjeld.