Idag rapporterer netthandelen Boozt sine tall for årets første kvartal, hvor omsetningsveksten skal ha stått til forventningene. Lønnsomheten trekkes dog ned på grunn av selskapets fysiske butikker.
I årets første tre måneder skal omsetningen ha økt med 29 prosent til 712 millioner svenske kroner, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette tilsvarer omtrent 648 millioner norske kroner.
Driftsresultatet skal på sin side ha endt negativt på minus 21 millioner svenske kroner, mot minus 6,4 millioner kroner i fjor.
Potensiale i Booztlet.com
I tillegg til en styrket Sport- og Beauty-kategori, ser Boozt stort potensiale i sin nye outlet-satsning, som mer enn doblet omsetningen i årets første kvartal fra 22 til 46 millioner svenske kroner.
- Våre nye kategorier, spesielt Sport og Beauty, har en fortsatt sterk vekst og jeg er veldig forventningsfull over å se utviklingen for vår online-outlet Booztlet.com, sier Hermann Haraldsson, daglig leder i Boozt, i en pressemelding.
Les også: Boozts oppsummering av 2018: - Et år som gikk mye opp og litt ned
Legger ned skjønnhetsbutikk
Moteselskapet ser dog ut til å være noe mindre forventningsfull til sin fysiske satsning, når de nå skal legge ned sin førstefødte Beauty by Boozt-butikk i slutten av andre kvartal. Dette for å begrense tapene, som blant annet deres nye flaggskipbutikk forårsaker.
- Vår fysiske flaggskipbutikk fortsetter å dra ned lønnsomheten, men gjør store fremskritt. Dessuten har vi besluttet å stenge vår mindre fysiske Beauty by Boozt-butikk i Roskilde for å begrense de øvrige segmentenes tap ytterligere fremover.
For resten av året er Boozt sine prognoser en fortsatt omsetningsvekst på over 27 prosent og et forbedret resultat enn i 2018.