I desember sendte PostNord ut tekstmeldinger med markedsførende innhold til nesten 900 000 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke først.
Nå får selskapet 600 000 kroner i overtredelsesgebyr av Forbrukertilsynet og beskjed om å følge regelverket fremover.
- Å sende ut så mange reklame-meldinger uten å være sikker på at man har gyldig samtykke, er et grovt brudd på markedsføringsloven, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.
Inneholdt reklame for egne tjenester
Meldingene, som skal ha blitt sendt ut til 855 174 forbrukere, skal i følge Forbrukertilsynet ha inneholdt reklame for PostNords egne tjenester og tilbud fra samarbeidspartnere.
PostNord skal på sin side ha gitt uttrykk for at SMS-ene var til for å informere forbrukerne om hvordan de kunne motta pakker mest effektivt. Dette er tydeligvis ikke de to partene helt enige om.
- SMSene inneholdt markedsføring, og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ha innsett, sier Elton Haug.
Fikk 18 klager
Det skal ha kommet inn totalt 18 klager på meldingene fra forbrukere, hvor flere har sagt at de kun hadde hatt kontakt med PostNord i forbindelse med netthandel.
– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier Elton Haug.
Les også: Power og G-Sport under lupen til Forbrukertilsynet - skal ha villedet kundene