Torsdag denne uken skjedde det et stort maktskifte i toppen hos H&M. Etter mer en 20 år forlater Stefan Persson rollen som selskapets styreleder. Nå ønsker han at sønnen Karl-Johan Persson, som i dag er selskapets administrerende direktør, tar over for han. Den som da skal ta over som daglig leder er Helena Helmersson, som nå er COO.
Mitt ønske er at det blir en endring i rollen som styreleder på den kommende generalforsamlingen, ved at Karl-Johan overtar min rolle som styreleder. Det er en naturlig endring at jeg over mer enn 20 år som styreleder overleverer til Karl-Johan som har vært administrerende direktør i over 10 år. Jeg vil være en like engasjert eier som før, men basert på en annen posisjon enn den jeg har i dag, sier Stefan Persson i en kommentar.
LES OGSÅ: Slik påvirker coronaviruset netthandelen
I forbindelse med denne nyheten slapp H&M også tallene for regnskapsåret 2019, det vil si fra desember 2018 til november 2019.
Sammenlignet med året før økte omsetningen med 11 prosent og landet på 232,7 milliarder svenske kroner. Driftsresultatet skal på sin side ha gått fra 15,6 til 17,4 milliarder kroner. Samtidig leverte fjerde kvartalet alene en omsetningsøkning på 9 prosent kombinert med et forbedret resultat.
H&M-gruppens endringsarbeid gir fortsatt resultater. Økt salg med full pris og mindre prisreduksjoner bidro til en positiv resultatutvikling for hele året og fjerde kvartal, ettersom driftsresultatet økte med 25 prosent samtidig som det høye aktivitetsnivået i endringsarbeidet fortsatte. At kundene setter pris på vår innsats er tydelig tydelig i form av godt mottatte kolleksjoner og økte markedsandeler. Sammensetningen og nivået på varelageret fortsetter å forbedre seg, noe som betyr at prisreduksjoner forventes å avta i første kvartal, for sjette kvartal på rad, sier Karl-Johan Persson, daglig leder, i en pressemelding.
Når det gjelder netthandelen oppnådde selskapet en tosifret økning.
Salgsveksten ble drevet av både fysisk butikk og nettbutikk med en sterk økning på nett med 24 prosent i SEK og 18 prosent i lokal valuta, sier Persson.
LES OGSÅ: Zalando har med seg norsk klesmerke på ny miljøsatsning
Ekspansjon
For sine fysiske butikker har H&M planer om å åpne flere enn de tenker å legge ned, og har nylig inngått en avtale med en ny franchisepartner om å åpne sin første butikk i Mellom-Amerika. Samtidig fortsetter selskapet sin digitale ekspansjon, og ser nå frem til å åpne nettbutikk i Australia og også lansere H&M på netthandelsplattformen SSG.com i Sør-Korea.
For 2020 planerer vi å åpne rundt 200 nye butikker og stenge omtrent 175 butikker. Åpningene vil hovedsakelig skje i Sør-Amerika, Russland, Øst-Europa samt Asia ekslusivt Kina, mens nedleggelsene vil skje i Europa, USA og Kina.
Selskapet har per dags dato stengt flere butikker i Kina på grunn av coronavirusets utbrudd.