Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nye Nelly Group tar grep om Norden

Lekmer-salget er i boks - dette koster nettbarnebutikken
Marcus Lindqvist går av etter fire år som administrerende direktør i Qliro Group.
Qliro Group.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Etter omstruktureringer blir fokuset på Norden.

ANNONSE

Qliro Group redegjør nå for sluttfasen i strategien om å dele opp selskapet i tre separate selskaper. I løpet av første halvår 2020 vil datterselskapet Qliro AB børsnoteres, prosessen med å distribuere CDON til Qliro Groups aksjonærer har allerede startet, og den nåværende administrerende direktøren Marcus Lindqvist vil forlate sin stilling når oppdelingen er fullført. Da gjenstår Nelly, og selskapet døpes om til Nelly Group.

Siden juni 2018 har vi jobbet intenst for å styrke selskapene og gi dem de rette forutsetningene fremtidig lønnsom vekst. Selskapene er nå godt posisjonert i sine respektive markeder, og vi planlegger å notere datterselskapet Qliro AB samt forberede oss på å dele ut CDON til aksjonærene. Nelly vil dermed forbli i konsernet, sier Marcus Lindqvist, administrerende direktør i Qliro Group, i en pressemelding.

Lindqvist skriver at han kommer til å gå av etter fire intensive år, og at han ser frem til å følge virksomhetene de kommende årene. Fra og med april er det Kristina Lukes som tar over som administrerende direktør for Nelly.

LES OGSÃ…: Blir ny sjef for Nelly.com

Fokuserer på Norden for å styrke resultatet

Nelly kan vise til sterk kundelojalitet, og 40 prosent av selskapets salg er fra egne varemerker. Vi kan dog lese at den økonomiske utviklingen ikke har vært tilfredsstillende. I løpet av kvartalet har Nellys omsetning falt med 1 prosent, deres brutto fortjeneste utgjorde 75 millioner svenske kroner og driftsresultatet før avskrivninger og nedskrivninger gikk ned til -13 millioner.

Qliro Group skriver i pressemeldingen at de ikke er fornøyde og at Nelly vil konsentrere sin virksomhet på det nordiske markedet. Utenfor Norden skal innsatsen reduseres, og salget drives gjennom andre kanaler, som for eksempel Zalando. I 2020 håper de at netto omsetning vil øke, om kanskje ikke helt med målet.

Del artikkel: