LONDON, STORBRITANNIA – dotdigitals siste undersøkelsesrapport avdekker et betydelig skifte i e-forhandleres digitale markedsstrategier mot et større fokus på kundeopplevelser (KP). Metoder som er designet for å forbedre kundeopplevelsen på nett – som live chat og nye betalingsmuligheter – fører til at forhandlere må utvikle seg i en mer kundesentrisk retning. Forhandlerne har til tross for dette ikke forpliktet seg helhjertet til denne nye tilnærmingen. De fortsetter å overse omnikanalkommunikasjonens betydning og potensial.
LONDON, STORBRITANNIA – dotdigitals siste undersøkelsesrapport avdekker et betydelig skifte i e-forhandleres digitale markedsstrategier mot et større fokus på kundeopplevelser (KP). Metoder som er designet for å forbedre kundeopplevelsen på nett – som live chat og nye betalingsmuligheter – fører til at forhandlere må utvikle seg i en mer kundesentrisk retning. Forhandlerne har til tross for dette ikke forpliktet seg helhjertet til denne nye tilnærmingen. De fortsetter å overse omnikanalkommunikasjonens betydning og potensial, sier Gavin Laugenie, Head of Strategy and Insight, dotdigital.
En av de største forandringene som ble avdekket i dotdigitals 2020 Hitting the Mark-rapport, er bruken av alternative betalingspartnere hos e-forhandlere. I takt med den økte og utstrakte bruken av Klarna, AfterPay og PayPal, har nå 87 % av forhandlere tatt i bruk denne metoden. Ved å gi kunden økt selvstendighet i form av selv å kunne velge betalingsmetode, vil forhandlere kunne øke konverteringer, ordrestørrelser og kundelojalitet. Uten kanalene som trengs for å nå kunden, finnes det derimot ingen garanti for at din e-handel vil kunne nyte godt av de ovennevnte fordelene. Dagens forbrukere er alltid på nett, noe som betyr at forhandlere kan nå dem gjennom flere kanaler enn tidligere. dotdigitals undersøkelse har avslørt at litt over 30 % av e-forhandlere kommuniserer via app push-varsler, mens enda færre – 17 % – bruker SMS som en kanal, og visningsannonser har en bruksfrekvens på 9 %. Når nettbutikker øker antallet kanaler de er tilgjengelige på, øker de sjansen for å fange kundens oppmerksomhet.
E-post er fortsatt kunders førstevalg når det gjelder kommunikasjonskanaler. Siden introduksjonen av GDPR innenfor EU, har det vært en betydelig økning av ROI på markedsføring via e-post, som nå gir tilbake £ 42 for hver £ 1 brukt. Forbrukere er mer mottakelige for markedsføring via e-post når de vet hva de kan forvente. Men, som et resultat av dette, har e-postinnbokser begynt å overvelde forbrukeren heller enn å være til nytte for dem. E-forhandlere må utfordre status quo ved å tilby alternative kanaler, sier Gavin Laugenie, Head of Strategy and Insight, dotdigital.
Utover det å gi forbrukere makten til selv å bygge en sterkere relasjon til en merkevare, vil en omnikanal-strategi la e-forhandlere utvikle en bredere forståelse for målgruppen. Ved å se på brukeratferd på nett, shoppingvaner, og enhetspreferanser kan e-forhandlere enkelt levere personlig markedsføring. Og det er disse unike personlige reisene som fremmer både økonomisk og generell vekst hos e-forhandlere over hele verden. For mer eksklusiv innsikt i de beste digitale markedsføringstaktikkene som vil prege fremtidas e-handelsbransje, last ned Hitting the Mark 2020.
Om rapporten
Hitting the Mark er dotdigitals årlige sammenligningsrapport. Ved å undersøke et tverrsnitt av 100 e-forhandlere i APAC, EMEA, Storbritannia, og USA, gir denne rapporten et vell av innsikt i de digitale markedsføringstaktikker som endrer e-handelsbransjen. Ved å undersøke hvert eneste aspekt, fra e-post- og omnikanalstrategier, til bruker- og kundeopplevelser, forsyner denne rapporten fra dotdigital deg med en grundig analyse og skisserer best-practice-fremgangsmåtene som beviselig gir eksepsjonelle resultater. Ved hjelp av bransjeledende teknologileverandører som Fresh Relevance, Klarna, Nosto, Sleeknote, og Yotpo, er Hitting the Mark en go-to rapport for enhver e-handelsmarkedsfører.