Kunder som når en nettbutikk via Instagram og Pinterest bruker mer penger per ordre enn de som kommer fra Facebook og Snapchat.
Det opplyser den finske leverandøren Nosto, som har utgitt den globale rapporten "Fashion on the go".
Rapporten har sammenlignet verdi per ordre og konverteringsrate ut i fra hvilke av de forskjellige sosiale mediene kundene kommer fra, før de lander i en motebutikk pÃ¥ nett og gjennomfører kjøp.Â
Størst ordre
Det kommer frem i rapporten at det er stor forskjell på ordrestørrelsene, når det gjelder betalt trafikk.
For eksempel handler kunder som kommer fra Pinterest i snitt for ca.1325 norske kroner. Det er mer enn det dobbelte som Facebook, der den gjennomsnittlige ordreverdien ligger pÃ¥ 594 kroner. Â
For kunder som kommer fra Instagram handles det i gjennomsnitt for 886 kroner per ordre, mens det for Snapchat ligger i snitt på 491 kroner.
Høyest konverteringsrate
NÃ¥r det kommer til konverteringsrate er det dog Facebook som driver mest trafikk. Derfor generer denne plattformen flest ordre totalt sett.Â
- Selv om Instagram og Pinterest driver forholdsvis lite trafikk, understreker de høye gjennomsnittlige odreverdiene det store potensiale de har for motebutikker, sier Jim Löfgren, daglig leder i Nosto, i en pressemelding.Â
Organisk vs. BetaltÂ
Rapporten opplyser også at det er stor forskjell på organisk og betalt trafikk. Kundene som kommer gjennom betalte annonser handler gjerne for mer penger, enn de gjør gjennom organisk trafikk.
Samtidig er konverteringsraten høyest for organisk trafikk, og det er derfor mer sannsynlig at disse kundene gjennomfører et kjøp.Â
- Idag er konverteringsfrekvensen relativt lav, hvilket gjør at kanalene risikerer Ã¥ primært bli brukt til merkevarebygging. Potensiale finnes, men spørsmÃ¥let er om Pinterest lykkes med utfordringen ved Ã¥ bygge bro mellom inspirasjon og kjøp, og bli en ledende inntektskilde for motebransjen fremover, akkurat som Instagram har gjort den siste tiden, sier Löfgren.Â