ANNONSE

Svakere vekst for Schibsted-markedsplassene

therese.karlsrud.haugen

Fallende annonseinntekter.

ANNONSE

Mediekonsernet Schibsted Group har i dag lagt frem sine tall for fjerde kvartal og resten av 2019, som endte med lavere resultater enn analytikerne hadde ventet. Dette skyldes i stor grad fallende annonseinntekter for avisene og færre eiendommer og stillingsannonser på Finn.no.

For kategorien Nordiske Markedsplasser, som også innebærer slik som svenske Blocket, skal inntektene ha økt totalt 6 prosent til 758 millioner kroner i fjerde kvartal. Det er dog svakere enn tidligere.

Inntektsveksten i dette segmentet var noe lavere enn hva vi har sett i tidligere kvartaler som en følge av at Finn i Norge har opplevd noe lavere volumer innenfor eiendom og lavere volumer for jobber sammenlignet med i fjor. Denne utviklingen har også fortsatt i 2020, sier Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted, i en kommentar til rapporten.

Selskapet skal også ha gjort investeringer i svenske markedsplasser, som har vært med på å senke resultatene.

LES OGSÅ: Schibsted kjøper bruktbilplattform

Blant mediehusene, slik som VG, Aftenposten og Aftonbladet, opplever man en nedgang i omsetning på 5 prosent samt et fall i EBITDA på 14 prosent. Schibsted har dog iverksatt et forbedringsprogram, som skal gjøre noe med dette.

EBIDTA for mediehusene var betydelige lavere sammenlignet med Q4 året før, på grunn av fallende annonseinntekter i hovedsakelig Sverige.

Stor tro på ny frakttjeneste

Den nye distribusjonsvirksomheten, det vil si Helthjem Netthandel, Morgenlevering, Zoopit og den nye frakttjenesten Svosj fortsetter på sin side med sterk vekst og leverte 24 prosent økning i omsetning under fjerde kvartal samtidig med en 76 prosent økning i EBITDA.

Prissammenligningstjenesten Prisjakt inngår også under denne kategorien, og hadde en økning på 7 prosent under fjerde kvartalet.

LES OGSÅ: Etter 50 000 sendte pakker - nå styrker Svosj laget

Innen distribusjon vil vi fortsette å fokusere på innovative produkter og tekniske løsninger som følger av den store trenden med netthandel. Et produkt som vi tror har stort potensiale innenfor dette feltet er Svosj.

Totalt landet Schibsted-konsernet på 5,1 milliarder i omsetning og 944 millioner kroner i EBITDA, som er opp 8 og 5 prosent fra fjerde kvartal i 2018.

Del artikkel: