Felleskjøpet Agri oppnådde rekordomsetning i 2019 og flere forretningsområder viser gode resultater i krevende markeder, der i blant deres retailvirksomhet. Konsernet har 104 Felleskjøpet-butikker i Norge og 112 Granngården-butikker i Sverige, hvor samlet omsetning økte med to prosent til 4,9 milliarder kroner i 2019.
Det er tøffe tider i varehandelen og mange bransjer er under press, både med internasjonal konkurranse og konkurranse fra nettbutikker. Felleskjøpet klarer å øke både omsetning og kundestrøm i våre butikker i løpet av 2019, og spesielt hyggelig er det at Granngården i Sverige leverer god fremgang fra 2018, sier John Arne Ulvan, konsernsjef i Felleskjøpet Agri, i en pressemelding.
Felleskjøpet kjøpte opp Granngården i 2016. I 2019 skal denne virksomheten ha passert en omsetning på 2,2 milliarder svenske kroner, hvilket tilsvarer en vekst på om lag 30 prosent siden oppkjøpet. Driftsresultatet endte på 20 millioner svenske kroner.
Oppkjøpet av Granngården har gitt oss muligheten til å bygge opp en nordisk faghandel. Vi har like kundegrupper i begge land og det siste året har igjen satsing mot bonden blitt viktigere i Sverige. Med rundt 200 butikker og netthandel i to land gir dette oss avgjørende slagkraft både på markeds- og innkjøpssiden, sier Ulvan.
LES OGSÅ: Felleskjøpet om samarbeidene og veien videre
Satser digitalt
Felleskjøpet jobber mye med å omstille sin retailvirksomhet til et mer krevende marked og iverksetter nå vesentlig tiltak, blant annet i form av prosjektet "bonde i butikk" og en ny netthandelsplattform. I rapporten fremkommer det også at Felleskjøpet vurderer å "kopiere" Granngårdens kundeklubb, som i dag har 1,4 millioner medlemmer.
Sortiment og klassifisering av butikker settes på nytt, alle vesentlige leverandøravtaler blir reforhandlet. Det investeres i en ny netthandelsplattform som tas i bruk i Sverige i 2020 og i Norge i 2021. I Norge er dessuten hele systemet for vareforsyning ut til butikkene under omlegging og effektivisering. Summen av de endringer vi nå gjennomfører skal sikre rett sortiment og riktige priser til våre kunder, samtidig som butikksjefer- og selgere får frigjort tid til salg og kundebehandling. Det er også investert i prisovervåkningssystemer som skal bidra til økt konkurransekraft i markedet, skriver selskapet.
I april investerte Felleskjøpet i Dyrekassen.no, som er Norges rasket voksende netthandelsaktør innen kjæledyrsegmentet. Her skal veksten ha fortsatt gjennom 2019 med 70 prosent sammenlignet med 2018. I august ble også Felleskjøpets egen merkevare Appetitt, tilgjengelig hos Dyrekassen.