Et alternativ som flere motebutikker på nett benytter seg av når det begynner å bli utplukket i størrelsene er å ha en spesiell avdeling, der de gjenværende plaggene blir lagt ut i form av en siste sjanse tilbud.
En annen mÃ¥te er Ã¥ selge varer til overs i en outletbutikk, slik som for eksempel Boozt gjør med sin Booztlet.Â
Et tredje alternativ er selvfølgelig å la de ensomme plaggene ligge igjen der størrelsene bare tar slutt, selv om det kan være frustrerende for kundene.
Får info når størrelsen skal velges
Dette er dog ikke noe H&M bekymrer seg for, som gjerne har sÃ¥ godt som utsolgte varer i sitt ordinære tilbud pÃ¥ nett.Â
Vi har sett igjennom selskapets nettbutikk og app, hvor man har notert at en hel del varer kun er igjen i en eller to størrelser. Dette til tross for at plaggene blant annet er listet som en av de siste nyhetene.
Kunden fÃ¥r heller ingen informasjon om det skralle tilbudet før hun eller han faktisk skal velge en størrelse. Det skjer til og med at plagg ligger igjen pÃ¥ siden, til tross for at de er helt utsolgt.Â
Blir fort utsolgt
I følge H&M er grunnen til opplegget at varene blir utsolgt så fort, fordi de er så populære.
- Vi på H&M vil tilby våre kunder en inspirerende, relevant og fleksibel handleopplevelse der det oppleves som enkelt å bevege seg mellom butikk og nett. H&M har en trendy kunde, som gjerne kjøper de siste nyhetene både i butikk eller online/app. Det gjør at mange nyheter blir utsolgt raskt, sier H&Ms pressekontakt Petra Buchinger, til vår søsternettside Ehandel.se.
I tilfeller der enkelte størrelser finnes tilgjengelig, kan det i følge H&M også handle om returer.
- VI fÃ¥r inn returer med jevne mellomrom og nÃ¥r vi fÃ¥r inn en størrelse av en vare finnes produktene tilgjengelig Ã¥ kjøpe igjen via appen. SÃ¥ lenge varen finnes, uavhengig av størrelsesorden og antall, kommer vi alltid til Ã¥ tilby det til vÃ¥re kunder, akkurat som i vÃ¥re butikker.Â
- Utvikler vÃ¥r netthandelÂ
Hvor stort selskapets nettlager er i forhold til en fysisk H&M-butikk, med tanke pÃ¥ at netthandelen mÃ¥ regne med Ã¥ ta i mot betydeligere mer returer enn en enkelt butikk, vil H&M dog ikke si noe om.Â
- Vi ser kontinuerlig pÃ¥ hvordan vi kan utvikle vÃ¥r netthandel og vurderer det sammen med vÃ¥re kunder, i takt med at deres etterspørsel og behov utvikles.Â