Denne fredagen går Green Friday av stabelen. Ofte kalt vårens svar på Black Friday, i en litt mindre opphauset form. Nordmenn er dog skeptiske til de mange rabattene, hvor av halvparten av oss tror butikkene er noen luringer.
Analyseselskapet Opinion har i oppdrag fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no gjennomført en landsomfattende forbrukerundersøkelse, som viser at 56 prosent av alle respondentene har svart at de ikke stoler på butikkenes prisannonseringer.
Kun to prosent har også svart at de ville ha kjøpt varer til nedsatt pris under Green Friday, noe det muligens er en grunn til.
Flere produkter øker i pris
For prisene går tydeligvis både opp og ned. I en oversikt fra Prisjakt.no sine 2500 overvåkede norske nettbutikker, skal den gjennomsnittlige prisnedgangen på de mest populære produktene ha vært på 17 prosent under Green Friday i fjor.
På en annen side skal faktisk 13 prosent av de samme produktene også ha gått opp i pris denne dagen.
- Varehandelen er en kampanjedrevet bransje, og prismarkedsføringen er ikke alltid like lett å bli klok på, kanskje spesielt på store, internasjonale kampanjedager som Black Friday og Green Friday. Derfor er jeg ikke overrasket over at bare én av fire i undersøkelsen sier at de stoler på at førprisen som butikkene oppgir når de annonserer med salg eller rabatter, er reell, sier Are Vittersø, i en pressemelding.