Undersøkelser viser at forbrukere blir mer og mer opptatt av miljø når de handler, og de siste årene har nettopp bærekraft vokst til å bli et av de viktigste spørsmålene innen netthandel. Nå lanserer en gruppe svenske netthandelseksperter organisasjonen "Hållbar E-handel".
Ekspertgruppen består av netthandelsselskaper som Apotea, Ideal og Sweden, Bubbleroom, Skincity og Bygg Hemma, sammen med vår søsternettside Ehandel.se. I første omgang vil organisasjonen jobbe for å utvikle miljøarbeidet innen svensk netthandel, men tanken er å ekspandere arbeidet ut i Norden på sikt.
Dette er et veldig viktig initiativ for alle som jobber med netthandel. Alle netthandlere bør ta ansvar for eget miljøarbeid og det skal vi hjelpe til med. En av våre fokusområder blir å gjøre det enklere for forbrukeren å velge en mer bærekraftig levering, sier Patrik Rees, daglig leder i Byghemma Group og nå styreleder for Hållbar E-handel.
Tanken er at organisasjonen skal tilby netthandlere et medlemskap, som skal bistå selskapene med kunnskap og verktøy til hvordan man skal jobbe med miljøspørsmål i sin bedrift. Som medlem er man med på å støtte kommunikasjon og initiativ, som skal skape bedre muligheter for netthandlere å bidra til mer bærekraftig netthandel.
Vi har ingen illusjon om at det finnes netthandlere i dag som er 100 prosent bærekraftige, men vi har stor tro på at 100 prosent av netthandlere vil være med på å bidra til en mer bærekraftig netthandel, sier Sanna Thurdin, forretningsutvikler i Ehandel, som er en av initativtakerne.
Mer informasjon om initiativet finnes her: www.hallbarehandel.org.