Mobilen har en fremtredende rolle i norsk netthandel, enten om vi faktisk handler eller søker opp produkter og butikker i forkant av et kjøp.
I følge PostNords rapport "Netthandel i Norden" handler omtrent halvparten av oss med mobilen hver eneste måned, nærmere bestemt 42 prosent. For kun to år siden var dette et langt mindre utbredt fenomen, da netthandel med mobil har økt med 13 prosent.
- Forbrukerne har i prinsippet alltid telefonen med seg, og dette paradigmeskiftet skaper derfor enorme muligheter for netthandelsaktørene. Nordiske forbrukere ligger langt fremme i Norden når det gjelder mobilhandel, men ser vi til Kina så handler hele åtte av ti på nett med mobilen hver måned. Mobilhandel vil vokse raskt i Norge i årene framover, sier netthandelsekspert i PostNord, Rikke Kyllenstjerna, i en pressemelding.
Rapportens funn er blant annet at 47 prosent av alle nordmenn har søkt etter en butikk i nærheten ved hjelp av mobilen de siste tre månedene, og at 43 prosent av oss har søkt etter et produkt med mobilen før vi har gått inn i en butikk.
- Våre undersøkelser understreker hvor viktig den mobile plattformen er for å trekke kunder til de fysiske butikkene, sier Kyllenstjerna.