ANNONSE

Studenter ved Høyskolen Kristiania bygger egne nettbutikker på 40 dager

Studenter ved Høyskolen Kristiania bygger egne nettbutikker på 40 dager
Studentene ved Høyskolen Kristiania Ole Bjørnes Olsen, Marius Shafferer og Jonas Bjørge Paulsen, omsatte for 10 000 kroner kun to uker etter lansering av sin nettbutikk Brisenshop.no.
Foto: www.olaolsen.no
therese.karlsrud.haugen

Studentene bak nettbutikken Brisenshop.no omsatte for 10 000 kroner allerede etter to uker.

ANNONSE

Selv om næringslivet sulter etter personer med grunnleggende og praktisk forståelse for digitale kanaler og kunnskap om netthandel, henger skolesystemet noe etter.

Høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania i Oslo og rådgiver i Inevo, Karl Philip Lund, meddeler at han stadig får henvendelser fra bedrifter i bransjen som trenger folk.

Han er foreleser i valgfaget Digital Markedsføring, sammen med Arne Krokan, Cecilie Staude og Anders Mamen, som i fjor innførte teoretisk og praktisk gjennomføring av netthandel som en del av pensum.

Her skal studentene i løpet av 40 dager lære seg hvordan de setter opp sin egen nettbutikk.

Fikk jobb i Google før endt utdannelse

Dette året skal faget Digital Markedsføring, som ble opprettet i 2013, ha vokst kraftig med over 700 søkere. Ikke minst skal det ha falt i smak hos potensielle arbeidsgivere, som har tilbudt jobb til mange av studentene kort tid etter studiet.

En av oppdragsgiverne skal ha vært selveste Google, hvor en av studentene fikk jobb på selskapets Europakontor i Dublin, selv før utdannelsen var fullført.

For en liten stund tilbake skrev vi i eHandel.com også om en av studiegruppene, som nylig lanserte Norges første pop-up butikk på nett, med sikte på vintageklær. Disse tok idéen fra studiene et steg videre, hvor de sammen med en samarbeidspartner har åpnet konseptet "Oslo Archives".

Nettbutikk fra bunnen av

Studiet går over ett semester, der første del består av en innføring i hvordan digitalisering påvirker samfunnet og arbeidsplasser, og andre del av praktisk gjennomføring med netthandel.

Det er i den siste delen at studentene lærer å sette opp sin egen nettbutikk i praksis, bli kjent med logistikkutfordringer, kundeservice samt ta valget rundt hvilke leveringsalternativer som passer.

Eksamensoppgaven, som studentene har 40 dager på å gjennomføre, består av fire deler:

  1. Sett opp nettbutikk
  2. Bestem din ambisjon (OKR)
  3. Skap lanseringsplan
  4. Reflekter over prosessen

Opplegget har resultert i mange nye nettbutikker, med kreative konsepter. Her kan du se og lese om noen av dem:

Brisen shop

Disse studentene har designet sitt eget klesmerke, med navnet Brisen. Tanken bak konseptet er morsomt, og handler om deres tro til hvordan mennesket er i brisen tilstand; jovial, avslappet og inkluderende. 



https://brisenshop.no/

Allerede to uker etter lansering skal denne nettbutikken ha omsatt for over 10 000 kroner. En av gründerne bak Brisen Shop Ola Bjørnes Olsen, skriver følgende på sin egen blogg:

- Det er ikke alle eksamensoppgaver som skaper entusiasme hos meg, for å si det slik. Helt ærlig, så har nok dette vært et avvik fra hvordan det vanligvis føles. Ikke bare det å lære noe praktisk som jeg vet jeg vil få bruk for i arbeidslivet, men også muligheten til å skape noe. Noe som er vårt, skriver Olsen. 

Oslo Archives

Denne gjengen har som sagt fått omtale hos eHandel.com tidligere, hvor konseptet fungerer ved at brukte klær slippes i bolker på nettsiden.  



https://osloarchives.no/

Mer om disse kan du lese her: Oslo Archives - Norges første popup-butikk på nett

Husholdningshelten

Nettbutikken Husholdningshelten har utviklet en proff nettside, der studentene satser på husholdningsartikler i hjemmet. 



https://husholdningshelten.no/

Alle studentene driver også blogger, som de har opprettet under studiet. Her skriver de om sine erfaringer samt leksjoner og guider innen netthandel. 

- «Finn det ut selv» er muligens det beste intensive jeg kunne fått i forbindelse med en oppgave slik som denne. I prosessen fikk jeg med meg oppturer og nedturer, men kanskje mest av alt.. mengder med ny kunnskap, skriver Oliver Gjølberg, en av studentene bak Husholdningshelten på sin blogg. 

Golden Candles

Studentene må finne ut av oppgaven helt på egenhånd, når det kommer til alt fra plattform og forretningsmodell til markedsføring. 

Studiegruppen bak Golden Candles, valgte å selge produkter som dekorasjon, stearinlys og pynt til høytider, laget av tilrettelagt gruppen ved Rælingen videregående skole. 



https://norwegian-candles.myshopify.com/

Kontaktlæreren til gruppen skal ha likt ideen så godt at skolen nå ønsker å ta over og drifte nettbutikken videre. 

Marius Davood

Studentene bak Marius Davood selger heller ikke egne produkter, men har opprettet nettbutikk for å hjelpe en kunstner med å selge kunsten sin. 

Nettsiden ser elegant og proff ut, og inneholder en chatboks koblet til messenger nederst i høyre hjørne, hvor kunden enkelt kan stille spørsmål. 



https://mariusdavood.no/

Del artikkel: