Den høye andelen returer har lenge vært et problem for nettbutikker, spesielt for dem som driver med mote.
Dette handler dog ikke bare om at kunder bestiller mange ulike størrelser og farger, for å få et bredt utvalg å velge mellom. Fersk undersøkelse viste nemlig nylig at det ikke er uvanlig å bestille klær, kun for å vise seg frem i nytt antrekk på sosiale medier.
Denne atferden har den britiske nettbutikken Asos begynt å se seg lei av. Selskapet har derfor bestemt seg for å gjøre det vanskeligere å bestille varer hjem, kun for å returnere dem igjen.
I følge informasjon fra britiske medier, kommer Asos nå til å kartlegge kundenes atferdsmønster når det gjelder returer, og eventuelt blokkere kunder som mistenkes for å utnytte systemet.
Les også: Instagram-trend - returnerer brukte klær
- Må være holdbart for oss og miljøet
Motebutikken skal holde ekstra øye med de, som returnerer produkter oftere enn gjennomsnittet, og de som mistenkes for å sende tilbake plagg de allerede har brukt. Alt for å avdekke det selskapet beskriver som "uvanlig mønster av returaktivitet"
- Vi må passe på at returer fortsatt er holdbart for oss og miljøet. Dersom vi ser et uvanlig atferdsmønster, kan vi komme til å undersøke og iverksette tiltak. Det kommer trolig ikke til å påvirke deg, men vi vil i hvertfall gi deg en heads-up, skal Asos ha skrevet i en mail til sine kunder.
For å kompensere kundene for de tøffe tiltakene har Asos imidlertid bestemt seg for å utvide antall dager man kan returnere varer fra 28 til 45. Den som bruker mer enn 28 dager på å sende tilbake varen, vil på sin side få igjen et gavekort i stedet for penger.