Digitale lommebøker er i sterk vekst, og skal ha økt med hele 400 prosent i butikk samt 40 prosent på nett.
Det viser nye tall fra betalingsselskapet Adyen, som blir brukt av selskaper som Facebook, Uber, Viaplay, Spotify, Elkjøp og Kolonial.
Den sterke veksten skyldes i stor grad lanseringene av Apple Pay og Google Pay i flere markeder i 2017 og 2018, samtidig som den økende støtten for de kinesiske betalingsmetodene Alipay og WeChat Pay har bidratt.
Markant økning i Norge
I Norge har veksten vært en del lavere enn gjennomsnittet globalt, men likevel markant, opplyser selskapet.
Her til lands står Apple Pay og Google Pay for 1,25 prosent av alle transaksjoner på nett og mobil, noe som er en kraftig vekst fra 0,5 prosent i juli i fjor.
Gjennomsnittet globalt ligger på 1,75 prosent. I butikk står derimot Apple Pay og Google Pay for kun 0,1 prosent av alle transaksjoner.
Mobilbetaling kan styrke omnikanalen
Rapporten gir også et overblikk på tilstanden for mobilhandel, hvor transaksjoner på mobil nå er på høyde med transaksjoner gjort på PC i de fleste markeder.
Det er ofte mindre kjøp på rundt 60 euro, som foregår via mobil, sammenlignet med 120 euro på nettbrett og 126 euro på PC.
- Med mobilbetaling kan netthandel foregå overalt, også inne i tradisjonelle butikker. Dette kan gjøres både i digitale lommebøker, i nettleser eller i app. Forhandlere som ønsker å knytte sammen sine betalingskanaler bør vurdere hvorvidt mobilbetaling kan styrke deres omnikanal-strategi, sier Tobias Lindh, sjef for Adyen i Norden og Baltikum.