For omlag tre år siden startet svenske Jimmy Tieu nettbutikken Estore.nu, med 500 kroner i startkapital. Nylig kunne selskapet, med 22 ansatte, feire at omsetningen var nådd 35 millioner kroner.
- Jeg fikk en idé og turte å satse på den. I 2018 landet omsetningen på litt over 35 millioner kroner. Det kan sammenlignes med året før, da vi omsatte for drøye 18 millioner. I år sikter vi mot 70 millioner kroner, sier Jimmy Tieu, til vår søsternettside Ehandel.se.
Da Tieu startet hadde han ingen forretningsplan eller anelse om hvordan han skulle tiltrekke seg kunder. Arbeidslyst derimot, det var det nok av.
- Det eneste jeg visste var at om jeg jobber hver dag, konstant, så er det ingen sjans for og mislykkes. Om det til og med skulle kreve at jeg måtte gå ut og banke på dører for å få noe solgt, så skulle jeg begynne å selge. Med denne tankegangen har jeg jobbet frem til der jeg er idag.
Tidlig ute med nye trender
På Estore selges alt fra sminke og klær til leker og spill. Strategien bak konseptet er å være så tidlig ute som mulig, når det kommer til nye trender. Netthandelen skal blant annet ha vært først ute med salg av de populære dingsene "Fidget-spinners" i Sverige.
- En netthandel som dekker alle behov for kunden går veldig bra. Samtidig som vi vil tilby et bredt sortiment og ha alt kunden etterspør, vil vi være unike på vårt vis, og fortsetter:
Foreldrenes garasje som lager
Tieus reise med netthandel startet først med å selge klær gjennom den svenske netthandelen Tradera.com. Etterhvert som nettgründeren begynte å kjøpe inn flere varer, startet han sitt eget firma ved siden av jobben som IT-konsulent i IBM.
Når idéen om Estore ble satt i gang for fullt i 2015, flyttet Tieu hjem til foreldrene sine, hvor garasjen deres på 20 kvm ble første lager.
- Mine foreldre og min bror hjalp meg med alt mulig, og etter et halvt år bestemte jeg meg for å satse helhjertet, og sa opp jobben min i Stockholm.
Ett år senere var garasjen blitt for liten for Estore, og i 2017 flyttet Tieu til et nytt lager på 500 kvm i Helsingborg. Her er lageret fremdeles, men med en tredoblet lagerplass. I år er planen å bygge et helt nytt lokale på 5000 kvm.
Skal bli "youtuber"
Estore retter seg mot kunder i hele Norden, hvor det svenske markedet er størst. Deretter kommer Norge. Idag står imidlertid Norge, Danmark og Finland for en sjettedel av omsetningen til sammen.
Planene for året er å ekspandere til Frankrike og Tyskland, samt satse mer på kunderelasjon via sosiale medier.
- I dag er vi ganske dårlige på sosiale medier, men det er noe som jeg virkelig vil forbedre. Vi kommer til å satse på ulike kanaler, men vi tror at YouTube er den beste kanalen for oss og vår strategi.