For et par uker siden hoppet Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok ut i iskaldt vann for å presentere selskapet sitt Bookis, under verdensmesterskapet i pitching i Oulu, Finland. Nå meddeler de at ferden for bok-tjenesten går videre til Sverige!
Sammen med 40 land har de kjempet om seieren i konkurransen Polar Bear Pitching foran ni dommere, hvor de to nordmennene til slutt stakk av med seieren som verdensmestere. Premien var på 100 000 kroner.
- Vi deltok fordi vi visste vi hadde gode sjanser til å vinne. Men man glemmer hvor kaldt det faktisk er å pitche i isvann. Det er like ille hver gang, sier markedssjef og medgründer i Bookis, Lasse Brurok, til eHandel.com.
- Beste dommerne hadde hørt
Polar Bear Pitching går over tre dager hvor deltagerne først blir kjent med dommerne, som er internasjonale investorer. Deretter skal de stå med iskaldt vann opp til halsen og pitche ideer foran en jury.
- Både pitchen og slagordet vårt "Books should be read, not stored", ble omtalt som noe av det beste en av dommerne hadde hørt, forteller Brurok.
Det hele er lagt opp som et mesterskap, hvor selskapene som deltar har kvalifisert seg gjennom nasjonale mesterskap. NM foregikk i Bookis sin hjemby tidligere år, hvorav gründerne kunne meddele at gevinsten skulle gå til bibliotek for barneavdelingen på Tromsø sykehus.
Les også: Bookis.com har lukket emisjonen - henter 6 millioner
30 000 brukere etter halvannet år
Bookis ble lansert i desember 2017, og er Norges første markedsplass som tar for seg både nye og brukte bøker.
I dag har hele 30 000 brukere benyttet seg av bok-tjenesten, som allerede i år har omsatt for mer enn hele fjoråret til sammen.
- Allerede i januar solgte vi bøker for over 1 million, og vokser nå hver måned. Vi ser god aktivitet også på bruktmarkedet.
- Skiller oss ut fra Amazon
Det som skiller Bookis fra de andre aktørene i bokbransjen på nett er deres C2C-strategi, hvor brukerne både kan kjøpe og selge bøker på en enkel og tidsbesparende måte.
- Det unike med vår nisje er at brukernes hjem fungerer som vårt lager. Her skiller vi oss ut fra blant annet Amazon. Når brukeren har solgt en brukt bok, henter vi den hjemme hos han eller hun samme dag, og leverer den rett til kjøperen. Dette får vi til gjennom vårt gode samarbeid med leveringsnettverket helthjem.
Ekspanderer til Sverige
Om ikke lenge, nærmere bestem august, vil Bookis stå klare for sin første ekspansjon, hvor tjenesten også blir tilgjengelig for våre svenske naboer.
Her kan imidlertid konkurransen bli noe annerledes, med tanke på Sverige ikke har noen bokavtale som regulerer prisene. Samtidig er netthandelen i Sverige tre ganger større enn i Norge.
- Vi har hatt en god dialog med Distribution Innovation (DI) om ekspansjon til Sverige denne vinteren, men ser også på en mulig ekspansjon til Tyskland.
Det raskt voksende selskapet har med andre ord oppnådd en hel del på under et halvannet år, til tross for at hverken Lasse Brurok eller Arne-Morten Willumsen hadde noe som helst erfaring fra bokbransjen eller start-ups fra før.
Her er Lasses kjappe start-up tips:
- Det er forskjell på å løse et problem og ha en god idé. Man må identifisere et problem og finne ut om ideen din faktisk løser problemet.
- Deretter må du se om ideen din lar seg gjøre i bransjen. Er det noen som er villige til å betale for løsningen din, kan løsningen fungere.
- Om man er et teknologiselskap som oss må du også kartlegge om du skal bygge fra bunn av eller kjøpe.
- Så må du teste teste og teste, fordi det alt i alt handler om gjennomføringsevne.
Du kan se Bookis´ pitch under Polar Bear Pitching her:
Vinnerne av Polar Bear Pitching 2019 - Bookis.com.