En ny undersøkelse fra Salesforce viser at 81 prosent av nordiske ledere i næringslivet mener servicen i bedriftene deres må forbedres, om de skal forbli konkurransedyktige. Behovet skal være større i Norden i forhold til resten av Europa.
Undersøkelsen har samlet inn data fra 3525 servicemedarbeidere og ledere i Europa, Nord-Amerika og Asia.
Til tross for at forbrukere samhandler med butikker og bedrifter gjennom sosiale medier mer enn noensinne, øker behovet for menneskelig kontakt på begge sider.
I følge Salesforce kommuniserer en gjennomsnittlig forbruker i dag med bedrifter på ti forskjellige kanaler, men å få hjelp ansikt til ansikt er fremdeles det mest foretrukne sammenlignet med for eksempel chatbots.
AI kan bidra til økt service
Det er kundemedarbeidere som daglig jobber med forbrukerne, og som i stor grad også merker hva som fungerer og ikke. Disse skal ha svart følgende på undersøkelsen:
- 30 prosent av kundemedarbeidere mener hovedutfordringen i jobben er å oppfylle kundenes forventninger.
- 80 prosent av kundemedarbeiderne opplyser at de har bygget relasjoner til kundene.
- 87 prosent av kundemedarbeiderne sier kunstig intelligens og automatisering av rutinene gir dem mer tid til viktigere arbeid.