Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nordiske ledere mener bedrifters kundeservice må forbedres

Nordiske ledere mener bedrifters kundeservice må forbedres
Til tross for at AI vokser blir behovet for menneskelig kontakt stadig større, i følge ny undersøkelse.
Istock
therese.karlsrud.haugen

81 prosent mener at bedriftene deres må bedre servicen om de skal ha sjans til å overleve.

ANNONSE

En ny undersøkelse fra Salesforce viser at 81 prosent av nordiske ledere i næringslivet mener servicen i bedriftene deres må forbedres, om de skal forbli konkurransedyktige. Behovet skal være større i Norden i forhold til resten av Europa. 

Undersøkelsen har samlet inn data fra 3525 servicemedarbeidere og ledere i Europa, Nord-Amerika og Asia. 

Til tross for at forbrukere samhandler med butikker og bedrifter gjennom sosiale medier mer enn noensinne, øker behovet for menneskelig kontakt på begge sider.

I følge Salesforce kommuniserer en gjennomsnittlig forbruker i dag med bedrifter på ti forskjellige kanaler, men å få hjelp ansikt til ansikt er fremdeles det mest foretrukne sammenlignet med for eksempel chatbots. 

AI kan bidra til økt service

Det er kundemedarbeidere som daglig jobber med forbrukerne, og som i stor grad også merker hva som fungerer og ikke. Disse skal ha svart følgende på undersøkelsen:

  • 30 prosent av kundemedarbeidere mener hovedutfordringen i jobben er å oppfylle kundenes forventninger.
  • 80 prosent av kundemedarbeiderne opplyser at de har bygget relasjoner til kundene.
  • 87 prosent av kundemedarbeiderne sier kunstig intelligens og automatisering av rutinene gir dem mer tid til viktigere arbeid.

Del artikkel: