Dagligvarehandel på nett i Norge er en kostbar virksomhet, og aktørene som satser på dette har ikke begynt å tjene penger ennå. Det er ulike meninger om dette i det hele tatt er mulig, og hvor mye aktørene i såfall må omsette for før det blir lønnsomt.
I følge en fersk rapport fra konsulentselskapet Qvartz må en ren netthandelsaktør innen dagligvare kapre hver 10. Oslo-beboer og ha en omsetning på over to milliarder kroner for å gå i null. Det opplyser E24.
For en ren netthandelsaktør, som Kolonial.no, anslår selskapet at et driftsresultat på 46 millioner kroner kan oppnås dersom de tar 11,5-12 prosent av markedet i alle store byer i Norge. Med dette ser Qvartz for seg et omsetningstak på 3-3,5 milliarder kroner.
Kolonial tror det handler om vaner
Kolonial-gründer, Karl Munthe-Kaas, synes imidlertid det høres rart ut. Han tror at en endring i vaner og mer netthandel kan gjøre markedet større.
- Om de mener det finnes et tak på 3-3,5 milliarder kroner så er det veldig rart med tanke på at markedet for dagligvarer er nær 200 milliarder kroner i Norge, og at markedsandelen for netthandel i mer modne land er rundt 5-7% og stigende. Det handler om å endre vaner over tid, sier Munthe-Kaas, til E24.