ANNONSE

Influencere kan nå selge produkter direkte i sine Instagram-innlegg

Influencere kan nå selge produkter direkte i sine Instagram-innlegg
Med Instagram Checkout trenger man ikke lenger besøke nettbutikken for å handle, da kjøp kan gjennomføres direkte i appen.
Foto: Kollasj av Ehandel.se
therese.karlsrud.haugen

Facebook deler detaljene bak den nye funksjonen, Instagram Checkout.

ANNONSE

Nå trenger du ikke lenger forlate Instagram for å gjennomføre et kjøp, etter at appen lanserte handlekurven Instagram Checkout for en kort stund tilbake.

Dette er én av mange satsninger, som har blitt gjort i bilde-appen innen netthandel den siste tiden.

Les også: Pinterest og Instagram genererer større ordre enn Facebook

Shop direkte i appen

Blant annet har mulighetene innen markedsføring blitt forbedret samtidig som det er blitt lansert "prislapper" på bildene. I tillegg kan også brukerne av appen legge inn sine favorittprodukter i en egen samling.

Man har imidlertid måttet klikke seg ut av Instagram og inn i nettbutikker for å handle. Det er det som endres nå.

Kundene skal ikke behøve å forlate appen i det hele tatt for å kjøpe noe de finner her, og Instagram Checkout skal kunne nås gjennom både stories og vanlige innlegg.

Flere store nettbutikker tester

Konseptet blir i disse dager testet ut i USA, og noen av selskapene som er utvalgt til å delta er H&M, Adidas, Nike, Zara, Burberry og Michael Kors, skriver vår søsternettside Ehandel.se, som også røper flere detaljer bak den nye funksjonen.

Les også: H&M tester nytt konsept basert på Instagram

Det skal nemlig ikke bare handle om at kunder slipper å forlate det sosiale nettverket for å handle. Tanken til Facebook, som eier Instagram, skal være at influencerne også skal  selge produkter direkte i sine innlegg.

Influencers skal slippe diskusjoner

Dette skal testes allerede denne uken av et utvalg Instagram-kontoer, hvor et knippe influencere skal kunne "tagge" og linke direkte fra nettbutikker i sine innlegg.

Med lanseringen håper Instagram å unngå diskusjoner i kommentarfeltene rundt hva influenceren har på seg på bilder og hvor produktene isåfall kan kjøpes. Dette vil trolig gagne både nettbutikker, influencere og forbrukere.

Les også: Etter trend med sosiale medier - nå blir det vanskeligere å returnere varer

Del artikkel: