Svenske Emma Sjödin satset i 2008 og startet nettbutikken Design Emma Sjödin. Tolv Är senere pakker hun fortsatt bestillinger i egen kjeller, stÄr for egen markedsfÞring og mÞter opp pÄ utstillinger - men planene for fremtiden er samtidig store. I fjor omsatte nettbutikken for over 2 millioner kroner, og om alt gÄr etter planen er dette tallet doblet innen de neste to Ärene.
Med en bakgrunn som illustratÞr og kunstner Þnsket Sjödin Ä skape estetiske produkter til hverdagslige gjÞremÄl. Fra sin nettbutikk selger hun nÄ egendesignede interiÞrprodukter til hele Europa. Hun samarbeider med flere fysiske butikker i Tyskland, Finland, Danmark, Sverige og Norge, og fremover vil fokuset vÊre pÄ Finland og England - kanskje ogsÄ Japan.
Spesielt i Norge har hun funnet en stor kundegruppe, i tillegg til flere samarbeidspartnere innen markedsfÞring. Ved hjelp av femten norske Instagram-ambassadÞrer forstÄr hun seg mer og mer pÄ det norske markedet. Flere museer, husflider og selvstendige interiÞrbutikker er forhandlere av Sjödins produkter.
De norske kundene setter pris pĂ„ genuint hĂ„ndverk og kunstnerskap. At man legger ned tid og arbeider godt med sine bilder. Jeg bĂ„de tegner, designer og markedsfĂžrer meg selv. Dette settes pris pĂ„, man ser opp til og verdsetter en grĂŒnder som arbeider hardt, sier Sjödin til Ehandel.
LES OGSĂ : Motemagasin lanserer nettbutikk
Lokal produksjon
Flere av Sjödins leverandĂžrer og produsenter befinner seg i Sverige. Hun forteller at det er viktig Ă„ kunne styre resultatet og at hun ofte er med nĂ„r nye produkter skal produseres. De siste Ă„rene har hun produsert de fleste av linproduktene sine i Baltikum, hvor de har stor kompetanse innen nettopp linproduksjon.Â
Jeg har ogsÄ jobbet mye i Sverige. Her er ikke den landlige tradisjonen like stor, men stÞrre innen hage. Jeg fokuserer tydelig mot en botanisk, nordisk og landlig stil, sier Sjödin.
De siste to Ă„rene har det gĂ„tt radig for grĂŒnderen, og Sjödin skal derfor nĂ„ utvide bedriften til et aksjeselskap for Ă„ kunne beholde kapitalen til fremtidig utvikling. NĂ„ foregĂ„r hele logistikken med lagerbeholdning, pakking og sending fra kjelleren i boligen - men fremover skal et av uthusene pĂ„ smĂ„bruket gjĂžres om til fotostudio, og lĂ„ven blir nytt lagerlokale.
LES OGSà : De skal ta hÄnd om logistikken nÄr Miinto storsatser i Norge
Vil nÄ 4 millioner innen 2022
I fjor omsatte Sjödin for over 2 millioner svenske kroner, og om alt gĂ„r etter planen er dette tallet doblet innen to Ă„r. NĂžkkelen til suksess er i fĂžlge grĂŒnderen selve kundemĂžtet.
Det er viktig Ä mÞte kunden og fÄ en fÞlelse pÄ hvordan man best kan utvikle bedriften, sier Sjödin.
FĂžrst og fremst er hovedfokuset Ă„ utvikle kundebasen i Norge og Sverige de neste Ă„rene, men ogsĂ„ Finland og England vil oppta mye av tiden til kunstneren de neste Ă„rene. En stor del av arbeidshverdagen til Sjödin er pĂ„ utstillinger, og hun nevner ogsĂ„ at Japan kan vĂŠre av interesse dersom hun finner en god formidler.Â
Jeg stiller hovedsakelig ut pĂ„ stĂžrre messer som Oslo Designfair, Formex og Hagemessen. For Ă„ lykkes og nĂ„ ut har jeg fullstendig tro pĂ„ at det er bra Ă„ henvende seg til bĂ„de privatkunder og forhandlere, sier Sjödin.Â