I forrige ukes innlegg ga dataguruene våre, Sam og Ian, av tiden sin for å snakke om hvordan du leser data i dotdigital Engagement Cloud etter en travel salgsperiode som Black Friday. Vi fortsetter serien med noen praktiske taktikker du kan bruke for å holde de nye kundene du har anskaffet, engasjert. En ny kunde kan jo raskt bli en inaktiv kunde som aldri handler hos deg igjen. Eller så kan de bli dine mest lojale merkevareambassadører. Prøv noen av disse målrettede markedsføringsgrepene for å forsikre deg om at nye kunder får se det beste av det du har å tilby.
1. Vis hvem du er
Husk at dette er nye kunder. Det kan hende de handlet hos deg på impuls (eller det de trodde var impuls etter ukevis med smart idéplanting fra den dyktige markedsføringsavdelingen din). Det er ikke sikkert at de er særlig godt kjent med hva din merkevare handler om, eller hvilke produkter du tilbyr (men mer om dette i taktikk nummer to).
For å bygge varig lojalitet bør du gjøre akkurat som bestemoren din alltid har sagt: vær høflig. Introduser bedriften din og vis den fra sin beste side. Sørg for at dette ikke bare blir nok en e-post med reklame i innboksen. Fyll den med verdifullt innhold til den nye kunden. Hvis du tenker å fylle e-posten med detaljinformasjon om bedriften din, bør du forsikre deg om at kunden er interessert i den, fremfor at den bare inneholder informasjon som du ønsker at kunden skal få. Sett deg i kundens sted ved å tenke over hva slags materiell du foretrekker å motta fra dine egne yndlingsmerkevarer. Hvis merkevaren din resonnerer med dine nye kunder, er sannsynligheten stor for at de vil bli tilbakevendende kunder og kanskje til og med lojale tilhengere.
Mangler du selvtillit med tanke på innhold? Har du ikke en fengende merkevarehistorie enda? Begynn med å dele ut en rabattkode som belønning for å være kunde.
2. Produktanbefalinger i e-poster og på nettstedet
De har allerede kjøpt ett produkt hos deg. Hvor sannsynlig er det at de ikke vil være interessert i noen av de andre produktene i sortimentet ditt? Det er usannsynlig at det kun var ett produkt de likte. Det er mye mer sannsynlig at de nye kundene dine bare ikke har hatt muligheten til å se gjennom hele utvalget ditt enda. Gjør det lett for dem. Presenter et utvalg for dem ved å servere produktanbefalinger basert på deres egen atferd på nett, eller ut fra atferden til andre, lignede kunder.
Vi vet ikke hvordan det er med deg, men vi på dotdigitals kontorer elsker å få gjennomtenkte og personlige e-poster i innboksen, med et utvalg shoppingsnadder som faktisk er relevant for oss. Særlig på lønningsdagen!
Med Engagement Cloud kan du skape mersalg ved å sende forslag til tilleggsprodukter (og legge prislisten i nærheten av det den nye kunden brukte den første gangen de handlet hos deg) i en e-post. Eller vise frem on-site produktanbefalinger med produkter du vanligvis ville ha brukt for å skape mersalg (for eksempel batterier, skjermbeskyttere eller vesker, avhengig av produkttypen din, så klart) strødd mellom fullprisprodukter i det supre sortimentet ditt. Ikke stress, vi snakker deg gjennom alle de fantastiske tingene du kan gjøre med produktanbefalinger i Engagement Cloud i del tre av denne bloggserien.
3. Sosial retargeting med publikumskontakter
Du vant den nye kunden. Men det kan det hende at konkurrentene dine også gjorde, siden mange handler mye og fra flere steder i årets travleste perioder. Så – hva gjør du for å skille deg ut i konkurransen? Vis frem merkevaren din.
En gammel markedsføringsregel som har tålt tidens tann, og som stadig er like aktuell, er sjugangersregelen. Sjugangersregelen sier at man må bli eksponert for noe omtrent sju ganger, og dette gjelder alt fra en idé til en merkevarelogo, før man husker det over tid. Nei da, kunden din kommer ikke til å glemme at de handlet hos deg i forrige uke. Men hva med om noen måneder? Hvordan forsikrer du deg om at kunden din husker deg godt nok til å returnere til butikken din i fremtiden?
Sosial retargeting er nøkkelen her. Bruk automatisering og innsikt fra Engagement Cloud i kanaler som Facebook og Google Ads for å garantere at du blir husket. Med publikumskontakter kan du synkronisere Engagement Cloud-kontakter med Facebook og Google Ad-kontaktene dine. Begynn med å synkronisere et helt segment til et nytt publikum, eller oppretthold et eksisterende, ved å legge til kontakter når de møter de forhåndsdefinerte kriteriene. Publikumskontakter i programbyggeren gjør det enkelt å opprettholde annonsepublikum og sikre en optimal retargeting kampanje-ROI. Lett som en plett.
4. Gi nye kunder en stemme
Sist, men definitivt ikke minst: Lytt til hva de nye kundene dine har å si. Samle inn litt data sammen med dem, til fordel for dere begge. Gi dem kontroll over markedspreferansene sine for optimal gjennomsiktighet, tillit og relevans. Send dem meningsmålinger for å finne ut hva de vil vite mer om, eller hva de vil se mer av i butikken din (du finner forresten alt du trenger for å gjøre dette og mer under sider og skjemaer i Engagement Cloud).
Du kan også vurdere å legge inn noen insentiver her i bytte mot informasjonen du ber om. Ikke bare vil det få kundene dine til å føle seg spesielle, det vil også forsyne deg med mer data, og det betyr mer makt.
Er du ikke en Engagment Cloud-bruker enda? Få en omvisning gjennom vår hurtigdemo her.
Husk at dette bare er del to av vår serie i tre deler om hva du bør gjøre etter en periode med høye salgstall. Sjekk ut del én her, klikk her for del tre, eller meld deg på for å motta bloggoppdateringer og mer her.