SPONSET INNHOLD

4 ting du ikke visste at produktanbefalinger kan gjøre for deg

Produktanbefalinger er den beste måten å følge opp en periode med høye salgstall på.

Dette er siste del i vår serie i tre deler om hvor du bør legge inn den største innsatsen etter er en periode med høye salgstall og mange nye kunder.

Les del en og del to her.

I forrige uke fristet vi med en fantastisk måte å holde på nye kunder på i vår serie med handlingsforslag etter en periode med høye salgstall – med produktanbefalinger, så klart! Og med en potensiell omsetningsøkning på 300 % er det ikke rart at du har klikket deg gjennom for å lære mer om hva produktanbefalinger kan gjøre for deg. Visste du for eksempel at ifølge Forrester er 30 % av Amazons totale gruppeomsetning takket være produktanbefalinger? Og bortsett fra de åpenbare fordelene ved mersalg tar Engagement Cloud produktanbefalingenes effektivitet til helt nye høyder.

Hvis du tror at produktanbefalinger bare handler om gjentatte kjøp, tar du feil! Akkurat som en god selger er produktanbefalinger midt i blinken når det kommer til å oppnå høyere kundelevetidsverdi og øke den gjennomsnittlige bestillingssummen. Men akkurat som en god ansatt kan de også gi en eksepsjonell kundeopplevelse og til og med bidra til å forbedre ting som lagerbehandling og kundeforståelse.

Her har du noen tips og triks fra dotdigital som hjelper deg med å få produktanbefalinger til å fungere for deg.

1. Overrask kunden positivt med et produkt de trenger, men ikke visste at du hadde

En nettbutikk kan være vanskeligere å navigere i enn en fysisk butikk, rett og slett fordi du ikke ser alt på en gang. Dette betyr at det er stor sannsynlighet for at kundene dine ikke aner hvor vidunderlig bredt produktsortimentet ditt er. Gjør det enkelt for dem.

Bruk «kjøpte også»- og «beste neste»-produktanbefalingene på siden din for å hjelpe kunden i riktig retning. De har nettopp kjøpt en PC-mus fra deg, men de vet kanskje ikke at du også selger batterier. Eller kanskje de har booket et hotellrom – vet de at du har en spaavdeling med tilbud på behandlinger? Du kan så klart også bruke disse produktanbefalingene etter at kunden har handlet ferdig, for eksempel i e-poster med mersalgtilbud en kort stund etter at kjøpet ble gjennomført. Du kan til og med prøve deg frem med en kombinasjon av begge strategiene.

Når det gjelder kundene som holdt på å kjøpe noe, men som glapp i siste liten, kan det være at de ikke fant akkurat det de så etter? Bruk lignende produktanbefalinger for å gi kunden flere valgmuligheter, enten det gjelder ferier eller vesker. Du kan øke antall åpnede e-poster og click-through-rater ved å få «forlatt handlekurv»-e-posten til å høres ut som et eksklusivt tilbud, med fraser som «valgt ut spesielt for deg». Bruk personlige emnefelt for å ta det ett steg lenger.

2. Vis dem det som er populært, og det de virkelig vil ha, ved hjelp av trendanbefalinger

Trendproduktanbefalingen kombinerer «bestselgere» og «mest sett» for å gi kundene dine et utvalg som får dem til å føle at de ligger litt foran alle andre. Forbrukere elsker å holde seg oppdatert, og her er det svært få bransjeunntak. Enten det er sko, telefoner, høyttalere, biler eller helgeturer, kan du bruke markedsføringsutsendelsene dine til å vise kundene dine alt de går glipp av.

3. Bruk «lignende»-anbefalinger for å unngå skuffelse når et produkt er utsolgt

Kunden din kan ha holdt øye med et produkt over tid, men ikke hatt muligheten til å kjøpe det av uvisse grunner. Så går de inn for å se på produktet igjen, denne gangen med intensjon om å kjøpe det, og finner ut at det er utsolgt. Da gjelder det å være raskt ute og få oppmerksomheten deres over på lignende produktanbefalinger. Slik forsikrer du kunden om at det at et produkt er utsolgt, ikke betyr det at det ikke finnes andre alternativer på siden din.

Her kan du også vinne på «forlatt handekurv»-e-posten (i tillegg til litt «frykt for tap»): La kundene vite at produktet de så på, er utsolgt, men at det finnes andre produkter de definitivt vil like.

4. Ta dem med på en ny reise, og la eksisterende kunder vise vei

Både «beste neste»- og «kjøpte også»-produktanbefalinger i Engagement Cloud er kundestyrt på den måten at de utforsker og benytter seg av ekte kundedata for å anbefale produktene. Faktisk benytter «beste neste» seg til og med av AI-teknologi for å forutse manglende produkter i en standardmatrise (eller kundereise). For eksempel hvis en kunde skal kjøpe et nytt antrekk og ser på sko, kan du anbefale at kunden også kjøper et bestemt belte, eller at det nest beste produktet kanskje kan være en blazer.

Bruk dette som et salgspoeng for kundene dine. Presenter produktanbefalingene dine som et samfunn av lojale kunder som viser nye kunder vei. Ordlegg og design «beste neste»- og «kjøpte også»-produktanbefalingene som om kundene anbefaler produkter til hverandre personlig. Dette gir ikke bare produktene dine legitimitet i form av sosial bevisførsel, det får også kundene til å føle at de er en del av noe større når de handler hos deg.

Er du ikke Engagement Cloud-bruker enda? Få en omvisning gjennom vår hurtigdemo her. Eller vil du lære mer om produktanbefalinger? Last ned vår oppskrift på suksess her.

Del artikkel: