Coronaviruset påvirker også Europas ledende motebutikk på nett, og Zalando kan nå rapportere at både omsetning og resultat har falt. Selskapet advarer også om at situasjonen vil kunne påvirke året mer negativt enn forventet.
De nødvendige tiltakene som europeiske myndigheter har tatt har absolutt hatt negativ innvirkning på vår virksomhet. Når kundene tilpasser sin atferd til en ny situasjon og på kort sikt handler mindre, ser vi en negativ innvirkning på salget på grunn av at flere land har stengt ned. Dette påvirker også vår bunnlinje, skriver Zalando i en pressemelding.
Zalando har tidligere anslått et EBIT-resultat på mellom 225 og 275 millioner euro for 2020, og den 11. mars regnet analytikere med at EBIT for Q1 ville lande på minus 28 millioner euro. Selskapet kan nå meddele at dette ikke vil kunne innfris, og at man forventer et betydelig lavere resultat. Selskapet vil komme tilbake med mer informasjon om det første kvartalet den 16. april.
LES OGSÅ: Motegiganten bikket 80 milliarder - nå lanserer de ny kategori
Nytt program
Netthandelsgiganten meddeler at de har nær kontakt med myndighetene i de ulike landene og at selskapets ansatte jobber hjemmefra der det er mulig.
Zalando har dessuten lansert et nytt program i kampen mot viruset, som skal hjelpe fysiske butikker under krisen. Dette gjelder hovedsakelig selskaper i Tyskland og Nederland.
Som en europeisk moteplattform, vil vi bruke vår kompetanse og ressurser til å løse de mest akutte utfordringene under denne krisen. Med programmet Connected Retail, kan fysiske retailere koble seg på Zalando sin plattform og selge deres produkter direkte til våre kunder, sier Carsten Keller, i Zalando.
LES OGSÅ: Lokale butikker sliter - nå tar netthandelsbransjen grep