Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nordiske kunder er skeptiske til stemmestyrt netthandel

Nordiske kunder er skeptiske til stemmestyrt netthandel
Shopping med stemmestyring har ikke gått helt hjem hos de nordiske forbrukerne.
Foto: Istock
Julius Gunnilstam

- Det å handle med mobilen ble også sett på med en viss skepsis for bare ti år siden.

ANNONSE

I følge PostNord er AI og stemmestyrte assistenter veldig hett innen netthandel, men de nordiske forbrukerene ser dog ikke ut til å være spesielt interesserte i å netthandle med stemmen.

- Stemmestyring er på alles lepper; vi lar Alexa og Siri åpne huset, foreslå middagsoppskrifter og ha kontroll på helsen vår. Men få av oss våger å la sine virtuelle assistenter kjøpe nye jeans til oss, sier Arne Andersson, netthandelsekspert i PostNord Svergie, til vår søsternettside Ehandel.se.

Mange kommer til å innse fordelene

Spørsmålet er vel også hvordan man, som nordisk forbruker, ber sin stemmeassistent om å kjøpe bukser. Uavhengig av mulighetene med AI så er forbrukerne ikke blitt helt solgt av konseptet, i følge rapporten til PostNord "Netthandel i Norden". 

- Det å handle med mobilen ble også sett på med en viss skepsis for bare ti år siden, og nå bruker over halvparten av svenskene som netthandler mobilen hver måned. Fortsatt virker det dog å være lenge igjen til skandinavere er komfortable med å handle via stemmestyrte enheter, skriver PostNord. 

En vanesak

I følge Arne Andersson er det i stor grad en vanesak, og han tror at mange vil innse fordelene etterhvert.

Kunstig intelligens, er på en annen side, ikke noe kundene må ta til seg eller lære. Det er en teknologi, som de er mer passivt eksponert for. Det kan for eksempel være i form av roboter i chattebokser når kunden har bruk for assistanse på en nettside. 

Det sies å være mange umiddelbare fordeler for netthandlere innen AI. Et eksempel er blant annet muligheten for å redusere returer, ved at man bedre kan vurdere hvilken størrelse kunden bruker i produktene. 

Del artikkel: