Nettgiganten Amazon har de siste Ã¥rene solgt fysiske plastknapper, sÃ¥kalte Dash Buttons, som man kan klistre opp i hjemmet for og sÃ¥ledes klikke og bestille ulike produkter med dem. For eksempel kan en knapp være for vaskemiddel eller en for nye kaffekapsler.Â
Dersom du trykker pÃ¥ knappen for vaskemiddel, skal vaskemiddelprodusenten automatiske sende produktet til din hjemmeadresse og belaste ditt valgte bankkort hos Amazon.Â
Men hele konseptet har vært noe rart - hvem vil vel fylle sitt hjem med plastknapper? Forklaringen er at netthandelen har planlagt Ã¥ fÃ¥ sine maskinutviklere til Ã¥ bygge inn knappene i ulike husholdningsprodukter.Â
De fysiske knappene lever videre
I følge Amazon har nÃ¥ hundrevis av hvitevarer, fra selskaper som Epson, Samsung, Whirlpool med flere, nÃ¥ blitt lansert med Dash Replenishment Service. Hvilket er et system som de tidligere plastknappene til Amazon har banet vei for.Â
Vaskemaskinen eller kaffemaskinen din skal med dette kunne bestille pÃ¥fyll fra Amazon uten noen separat plastknapp. Det skal kunne foregÃ¥ enten helt automatisk eller via en virtuell knapp pÃ¥ hvitevaren.Â
Amazon meddelte i gÃ¥r at de altsÃ¥ er ferdig med Ã¥ selge de fysiske knappene, men ikke systemet bak. Kunder som allerede har Dash-knapper, skal imidlertid fremdeles kunne bruke disse pÃ¥ sine Dash-enheter.Â
Denne nyheten skal dog ikke ha kommet langt før en forbrukerorganisasjon i Tyskland har tatt Amazon til domstol for hele Dash-konseptet.Â