I gÃ¥r skrev vi om den norske klesbransjens omsetningsfall, som sank med 2,9 prosent til 30,9 milliarder kroner i fjor.Â
Når vi nå dobler denne summen kommer vi frem til Zalandos omsetning alene for året 2018. Nettgiganten skal nemlig ha omsatt for 64,1 milliarder kroner, fremkommer det i selskapets kvartalsrapport.
Resultatet skal pÃ¥ sin side ha havnet pÃ¥ 173 millioner euro, som tilsvarer litt over 1,6 milliarder kroner. Dette var en nedgang fra 215 millioner euro Ã¥ret før.Â
Opplevde en del utfordringer i 2018
Til tross for et svakt tredje kvartal, skal årets fjerde kvartal ha bidratt til en sterk avslutning på året for markedsplassen, med en vekst på nærmere 25 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2017. Omsetningen i kvartalet skal ha landet på 1,7 milliarder euro.
Under årets siste tre måneder skal Zalando ha hatt en milliard besøk og en økning på 1,3 millioner i nye aktive kunder.
- 2018 innebar en del utfordringer, men vi fokuserte på å gjøre en innsats i det fjerde kvartalet for å få en sterk avslutning på året. Vår levering for det fjerde kvartalet gir oss selvtillit om at våre fremtidige vekstplaner er på god vei, sier Rubin Ritter, daglig leder i Zalando, i en kommentar til rapporten.
NÃ¥ spÃ¥r Zalando en vekst pÃ¥ mellom 20-25 prosent, samt et resultat pÃ¥ 175-225 millioner euro for 2019.Â