Skreddersydde tilbud rundt merkedagene er visst ikke nok. For å ta ut potensialet i nettsalget og vinne kampen om kundene i høysesonger ser det ut til at kundelojalitet må bygges opp via positive opplevelser gjennom hele året.
Det fremkommer i hvertfall i programvareselskapet Adobe sin nye rapport, som har kartlagt forbrukernes handlemønstre i form av en billion besøk på amerikanske netthandelssider i perioden mellom 1.november og 31.desember 2018.
Selskapet har bitt seg merke i tre viktige lærdommer netthandlere bør ta med seg i 2019.
1. En vellykket julekampanje starter på nyåret
I følge rapporten er ikke kortsiktige kampanjestrategier som pusher skreddersydde tilbud rundt merkedager nok for å ta ut potensialet. For å bli et naturlig valg i julehandelen gjelder det å bygge lojalitet hos forbrukere via gode opplevelser gjennom hele året.
Halvparten av netthandelsinntektene kunne i følge undersøkelsen henføres til markedsføring med direkte påvirkning av kundereisen, som søkeannonser, e-post og sosiale medier. Den andre halvparten var mer indirekte basert, eksempelvis i form av direkte trafikk og naturlige søk.
- Det er viktig at detaljhandlere forstår at en vellykket julekampanje starter allerede nå på nyåret. Det nytter ikke lengre bare å reklamere for fullt rundt høytidene. Man må styrke posisjonen i forbrukernes bevissthet gjennom hele året med beinhard fokus på gode kundeopplevelser for å bli et naturlig valg når julehandelen starter, sier Imran Afzal, Adobes marketingsjef i Norden, i en pressemelding.
2. Mobilen vinner terreng, særlig i fritiden
For første gang skal også mobiler ha stått for over halvparten, (51,4 %) av alle besøk på nettbutikkenes websider i perioden. Nær en tredjedel (31 %) av kjøpene, og 24 prosent flere enn i samme periode året før, ble gjort fra mobil. Mobiltelefonene sto for størst andel av nettbesøkene (61,1 %) og omsetningen (42,3 %) på første juledag. Og de brukes flittigst og stadig oftere i helgene.
3. Fordelaktig "omni-handel"
Undersøkelsen viser samtidig fordeler og ulemper med å bare selge på nett kontra både på nett og i fysisk butikk.
Blant annet skal detaljhandlere som selger i begge kanaler ha opplevd 50 prosent høyere bruk av tilbud som "click & collect" enn året før. Det viser seg også å bidra til gode muligheter for mersalg når kunden besøker den fysiske butikken.
Dett skal i følge Adobe også være 44 % mer sannsynlig at en kunde fullfører nettkjøpet hos en ren netthandler enn hos en omni-handler.