Sportskjeden XXL opplever at nisjebedriftene på nett tar stadig større deler av omsetningen i sportsbransjen, og at de heller ikke ser ut til å stoppe.
XXL opplevde på sin side et dårlig resultat i sitt fjerde kvartal, der de endte på en negativ vekst på 0,5 prosent. Det skyldes blant annet dårlig kampanjeutførelse i perioden rundt Black Friday, samt deres mange utskiftninger i ledelsen.
Omsetter for 1,5 milliarder på nett
Fremdeles skal XXL i følge E24 ha langt mer trafikk enn de tradisjonelle aktørene, og hadde i 2018 en netthandelsvekst på 38 prosent. Dette vil si 1,5 milliarder kroner av deres totale omsetning.
- Vi tror nett-omsetningen i bransjen skal opp 30-40 prosent av salget, dermed skal vesentlig mer gå over nett, noe som betyr at det fortsatt er rom for at nisjene kan ta markedsandeler, samtidig som vi styrker vår posisjon, sier Tolle Grøterud, konsernsjef i XXL, til E24.
Nisjeaktørene har på sin side fått tilgang til langt flere merkevarer den siste tiden, noe som i tillegg til de mange konkursene i faghandelen, bidrar mye til den økende veksten.
- For vår del er det ok at merkevarene finnes hos nisjeaktørene også, det skaper sammenligningsgrunnlag for kundene på nett, sier Grøterud til avisen.
Henter viktig lærdom fra nisjesatsning
XXL, som selv har prøvd seg på en nisjesatsning gjennom nettbutikken Louds.no, tror neppe satsningen vil bidra stort i den totale omsetningen. Selskapet ser heller på det som en svært viktig lærdom.
Louds.no er en nettbutikk rettet mot kvinner, som XXL lanserte i fjor sommer.
- Det er ikke noe tapsprosjekt, og bidrar med en håndfull millioner i omsetning nå, men er først og fremst et sted hvor vi henter viktig lærdom som vi kan bruke inn mot XXL.no og de andre salgsflatene våre.