Turtøyprodusenten har vært en klimanøytral virksomhet i over 10 år og vant nylig Europas største forbrukerundersøkelse om bærekraft, Sustainable Brand Index. Nå deler de også sine beste tips om bærekraft.
LES OGSÅ: Be:Eco gir deg sine beste SoMe-tips
Bærekraft er en av våre viktigste verdier, det er en driver i alt vi vi gjør. Å drive bærekraftig handler for oss om å kontinuerlig endre seg, og jobbe for å gjøre ting enda litt bedre og riktigere for generasjonene som kommer etter oss, sier Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg, til Ehandel.
Klimanøytral virksomhet
Ekberg forteller at for å bli betegnet som klimanøytral, må man først og fremst gjennomføre en årlig analyse av hele verdikjeden til produktene sine.
Dette skaper en bevissthet om hvor utslippene er størst og er nyttig når man skal jobbe med å redusere dem. I Stormberg er vi opptatt av å se hele virksomheten vår i et livsløp, og vi regner med alt av utslipp fra råvareproduksjon til bruk og vask som skjer hos kunden, sier Ekberg.
Noen av tiltakene som er gjort for å redusere utslipp i Stormberg er blant annet reduksjon av emballasje, reduksjon av reisevirksomhet samt valg av materialer. Ekberg forteller videre at utslippene som gjenstår kompenseres for ved FN-godkjente klimakvoter, som i Stormbergs tilfelle går til bevaring av regnskog på Papa New Guinea.
Valg av materialer
Stormberg jobber med å utvikle sine kolleksjoner i mer klima- og miljøvennlige materialer, og har over flere år jobbet systematisk med å fase ut konvensjonell bomull fra sine kolleksjoner.
Vi tester kontinuerlig nye og mer klima- og miljøvennlige materialer, og det siste året har vi blant annet tatt i bruk; Tencel, som er et materiale laget av viskose fra Eukalyptustrær, WoodWool som er laget av ull og Tencel, og aller nyest er Coffee Bean, et materiale som er laget med en blanding som inneholder Corcarber Viskose som kommer fra avfall fra kaffeproduksjon, sier Ekberg.
Stormbergs beste tips innen bærekraft
- Sett dere mål, både store og små. Vær tøff i målsettingen.
- Forankre målene internt.
- Sett ned en egen arbeidsgruppe på bærekraft internt, gjerne på tvers av avdelinger.
- Finn gode samarbeidspartnere, fagstøtte og leverandører med samme fokus som deg.
- Fortell om små og store miljøseire, det er bedre å fortelle at dere jobber med det og har fokus på det, enn å vente til alt er perfekt gjennomført. Perfekt blir det aldri, endringene er for raske og for store.
- Involver kundene deres, ta dem med på råd. Spør dem: hva forventer dere, hva mener dere vi bør jobbe mot?
- Følg tett opp, la det bli en viktig del av strategien og ikke noe som hentes opp med ujevne mellomrom.