I forrige uke meddelte Levi´s at selskapet etter mange år skulle gjøre et nytt forsøk på børsen. I følge Internet Retailer er anledningen blant annet at selskapet vil vokse seg større innen netthandel.
I dag oppgis Levi´s nettsalg til å omsette for 223 millioner dollar - ca 2 milliarder norske kroner - i året. Det tilsvarer fire prosent av selskapets totale omsetning, som forrige året nådde opp til 5,58 milliarder dollar. Levi´s egne fysiske butikker står for 26 prosent av salget, mens salget via forhandlere står for 65 prosent.
Netthandelen vokser mest
Denimgigantens direktesalg på nettet oppgis å ha vokst med 18 prosent det siste året, hvilket kan sammenlignes med veksten på 8 prosent gjennom andre kanaler. Blant forhandlerne finnes både netthandlere og fysiske aktører, for eksempel Amazon og Bloomingdales.
Sist gang Levi´s lot allmennheten kjøpe aksjer i selskapet var 1985. Denne gangen håper selskapet å få inn mellom 600 og 800 millioner dollar i ny kapital.