Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk nisje selger gulltenner på nett - omsatte for 300 000 første halvår

Norsk nisje selger gulltenner på nett - omsatte for 300 000 første halvår
William Maxwell Le-Normand, forretningsutvikler og grunnlegger av smykkeforretningen Awecustom.no.
therese.karlsrud.haugen

Har totalt brukt 1000 kroner på markedsføring.

ANNONSE

Den norske nettbutikken Awecustom.no har tatt den norske smykkeindustrien til et nytt nivå med sitt salg av "Grillz" på nett. Det vil si gulltenner, noe de per dags dato er alene om i Norge.

På bare et halvt år har nisjebutikken, som spesialiserer seg på custom smykker, solgt langt over hundre gulltenner samt laget smykker for plateselskapet Nora Collective, som huser de raskt voksende artistene Unge Ferrari, Arif og Tomine Harket.

Vi tok en telefon til Nora Collective, som er i en bransje med mye fokus på identitet. Det endte med at 27 halskjeder fra oss ble gitt som en gave fra plateselskapet til artistene, sier William Maxwell Le-Normand, forretningsutvikler i Awe Custom, til eHandel.com.

William Maxwell Le-Normand er en av de tre gründerne bak konseptet, og har også tidligere erfaring fra salg hos Milrab, som er en annen vellykket norsk nettbutikk.

Tar sikte på urbane street-miljøer

Gründerne bak Awe Custom så etter et marked i vekst, og fant ut at de urbane "street-miljøene" i Norge henter mer og mer inspirasjon fra USA, i form av blant annet gulltenner.



Awecustom.no er den eneste aktøren i Norge som selger gulltenner på nett.

Selskapet hadde først planer om å starte fysisk butikk for å utfordre de tradisjonelle, men fikk ikke napp hos investorene til dette. Uten ressurser begynte de smått å gravere ringer, og startet nettbutikk for fullt i juni 2018, etter at de ble invitert til den norske festivalen "Oslo Sneakers Fest".

Det var etter at de første ordrene begynte å rulle inn, at selskapet fikk kapital til å utvide med flere produkter.

1000 kroner på markedsføring

For å komme seg opp og frem har gründerne kun brukt eget nettverk og ferdigheter, og har siden i fjor sommer fått god respons, samt nådd en omsetning på 300 000 kroner, melder Le-Normand.

Vi har ca brukt 1000 kroner på markedsføring siden vi startet, da alt har gått på word-of-mouth. Folk finner oss som oftest organisk på Google og Instagram.

Dersom veksten fortsetter i samme tempo som de siste 6 månedene, forventer selskapet en omsetning på mellom 750 000 og 1 million i løpet av 2019.

Egne gullsmeder og digital konsultasjon

I måneden har selskapet nå kapasitet til å lage opp til 30 000 produkter med sitt eget team av gullsmeder, mens konsultasjon av gulltenner skjer over nett i forkant av bestilling.

Vi må ta avtrykk av kundenes tenner, så da får de en video tilsendt av oss med opplæring og introduksjon. På den måten kan vi enklere nå ut til hele Norge med å forenkle prosessen og øke produktiviteten, slik at ikke alle må møte fysisk opp i Oslo.

Smykkeforretningen konsentrerer seg per dags dato om det norske markedet, men har sett at markedet for produktene er destod større i land som Sverige og Danmark. En ekspansjon i fremtiden er dermed ikke umulig.

Vi har lyst til å utvide mer, kjøre flere annonser rettet mot målgruppen og bli kongen av nisjen vår.

Del artikkel: