Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Selger skandinaviske møbler på nett: ”Tror vi vil få en del nye kunder nå”

Linda Elmin, gründer og daglig leder av Hviit.no.
therese.karlsrud.haugen

Opplever at kundene gjør større investeringer.

ANNONSE

Den norske nettbutikken Hviit.no har spesialisert seg på skandinavisk interiør og møbler de siste 10 årene. Nå for tiden er pågangen ekstra stor.

Hviit eies av de to gründerne Linda Elmin og Franz Elmin, som også tilbyr tjenester innen interiørdesign til kontorer, restauranter og private hjem samt inspirasjon gjennom bloggen www.hviitblogg.no. Selskapet selger kjente merkevarer som HAY, Flos, Tom Dixon, Skagerak, Northern, Normann Copenhagen, & Tradition og Menu.

Vi har hatt nettbutikk siden start og var nok ganske tidlig ute med dette. Det var litt utfordrende til å begynne med ettersom flere merkevarer ikke ønsket å levere varer til nettbutikker. Det var en tid hvor netthandel kanskje ikke ble tatt så alvorlig som nå, forklarer Linda Elmin, som også er daglig leder av Hviit, til Ehandel.

Hviiit opererer hovedsakelig i Norge, men sender til utlandet ved forespørsel. Elmin forteller at de ønsker å fortsatt holde seg til hjemmemarkedet og at de i stor grad satser på bærekraft.

Vi fokuserer på nordisk design og prøver å tenke på bærekraft i alle ledd. Selv om trendene endrer seg holder vi oss til det vi selv liker og plukker ut det vi vil ha hos leverandørene. Vi pusher våre leverandører på bærekraft, selv om mange av de er veldig gode på dette fra før. Vi bruker i tillegg mye resirkulerbar emballasje og unngår å bruke lag på lag med esker når vi pakker, sier hun. 

LES OGSÅ: Driver nettbutikk fra eget småbruk - satser stort i Norge

Mindre impulskjøp

Etter at coronaviruset inntraff har salget hos Hviit fått et oppsving. Samtidig ser selskapet en økende trend av mer bevisste kjøp blant kundene.

Vi har absolutt opplevd vekst i denne perioden, og selger mest store møbler for tiden. Vi opplever at mange gjør større investeringer nå i stedet for mindre impulskjøp. Vi ønsker heller ikke at kunden bare skal kjøpe for å kjøpe, sier Elmin.

Elmin tror at krisen vil kunne trekke nye kunder til å handle mer møbler og interiør på nett.

Det har lenge vært en generasjon som ikke har handlet så mye på nett, kanskje fordi det er uvant og kan føles utrygt. Jeg tror coronakrisen vil endre dette og at vi vil få en del nye kunder. Det kan også være at flere vil ønske å handle mer norsk og lokalt etter krisen, noe som kan være positivt for oss, sier hun.

"Viktig å gjøre det mulig å handle hjemmefra"

I følge Klarna er det de under 56 år som har handlet mest møbler på nett etter coronaviruset, mens gruppen over 56 år har brukt en lavere andel av sin totale netthandel på møbler og interiør enn de gjorde før virusutbruddet.

LES OGSÅ: Slik påvirker coronaviruset nordmenns handlevaner

Betalingsselskapet kan også meddele at nordmenn brukte langt mindre av lommebøkene sine på møbler på nett i første halvdel av mars, men at denne andelen senere har økt, også inn i aprilmåned. 

Mange av våre norske netthandlere innenfor denne kategorien vil nok ha opplevd at møbelsalget på nett i denne koronaperioden har gått jevnt oppover. Det viser hvor viktig det er gjøre det mulig for kunder også å handle møbler og interiør hjemmefra, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.

Del artikkel: