Moteaktøren Wakakuu.no ble grunnlagt i 2011, og er en kombinert nett- og showroombutikk med salg av kjente merker i høy kvalitet.Â
Selskapet har tidligere meddelt at de har et mål om å bli Nordens ledende aktør i premiumsegmentet for mote og tilbehør.
Bak Wakakuu står selskapet European Service Partner, som blant annet Nelly- og NAKD-gründeren Jarno Vanhatapio er deleier i. Nettbutikken, som inntil nylig kun har solgt eksterne merker, lanserer nå sitt eget merke ved navn "Wakakuu Icons".
Selskapet har netthandel i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Showroombutikken er plassert i Göteborg.
- Vi selger allerede de beste og hotteste merkene og vil ogsÃ¥ ha den beste basen. Vi bestemte oss for Ã¥ gjøre "Wakakuu Icons" ettersom vi vet hva vÃ¥re kunder etterspør, sier Maria Tollemark, daglig leder og gründer pÃ¥ Wakakuu, i en pressemelding.Â
Åpnet emisjon på 10 millioner
I 2017 økte Wakakuu omsetningen med omlag 16 prosent, hvilket tilsvarer 54 millioner kroner, men samtidig ble resultatet forverret fra minus 9,3 til minus 10,4 millioner kroner. For Ã¥ fÃ¥ fart pÃ¥ salget registrerte selskapet ny emisjon pÃ¥ drøyt ti millioner kroner i fjor. Â
Ordet "Wakakuu" kommer fra Japan og betyr ungdommelighet og nysgjerrighet.Â
- For Ã¥ virkelig lykkes i motebransjen og netthandel tror jeg at det er viktig Ã¥ vite hva man egentlig vil nÃ¥ ut til kunden med og la en rød trÃ¥d gjennomsyre alt. Man kan ikke være redd for Ã¥ nisje og tenke litt ukommersielt, sier Jennifer Ahlberg, innkjøper og e-commerce merchandiser pÃ¥ Wakakuu, til Contentor i en tidligere intevju.Â