Tirsdag denne uken rapporterte sportskjeden XXL sine tall for fjerde kvartal, samt for hele året 2018.
Selskapet beskriver resultatet for fjerde kvartalet som skuffende, der driftsresultat landet på 115 millioner norske kroner, og omsetningen på 2,6 milliarder. Alt i alt havnet den norske virksomheten på en negativ vekst med 0,5 prosent.
Selskapet skriver i rapporten at det aldri skal gjenta seg.Â
For hele året vokste salget imidlertid med 9 prosent, hvor av inntektene holdt seg på 9,5 milliarder kroner, med et driftsresultat på 541 millioner.
Dårlig kampanjeutførelse
Årsakene til det svekkede salget skal blant annet ha kommet av den varme temperaturen og mangelen på snø i november og desember, samt dårlig utførelse av Black Friday og de øvrige salgsdagene i november.
Det fjerde kvartalet inneholdt samtidig en del utskiftninger i ledelsen, noe som i følge selskapet ogsÃ¥ skal ha hatt noe negativ innvirkning pÃ¥ den daglige driften.Â
Netthandelen trekker opp
Veksten for året skal i stor grad ha blitt drevet av selskapets netthandel, med en vekst på 28,6 prosent. Av gruppens totale driftsinntekter skal nettsalget ha stått for 20,3 prosent under fjerde kvartalet. Dette er en økning fra 16 prosent under samme kvartal 2017.
OgsÃ¥ nye butikker skal ha bidratt positivt til Ã¥rets vekst. XXL Ã¥pnet syv nye butikker i 2018, hvor av en ble Ã¥pnet pÃ¥ Storo i Oslo under fjerde kvartalet.Â