Klesgiganten H&M har tidligere gått ut med at de skal introdusere flere tekniske løsninger dette året, i samsvar med deres omnikanalstrategi.
I fjor lanserte og ekspanderte selskapet blant annet tilbudet Click&Collect samt In-Store Mode, der kunder i utvalgte butikker kan bruke H&M-appen som et digitalt shoppingverktøy for å se hvilke produkter som finnes tilgjengelig.
Skal minske returer
Nå står selskapet klare for 2019, hvor de skal digitalisere virksomheten ytterligere. På agendaen står det nå en app basert på kunstig intelligens, som skal forenkle kundens kjøpsbeslutning. Det meddeler den svenske avisen Dagens Industri.
- Vi ruller ut digitale funksjoner og tjenester for å tilby moteentusiaster en inspirerende og smidig handleopplevelse på linje med vår omnikanalstrategi, sier Fredrik Olsson, Managing Director i H&M, i en pressemelding.
Skal se om kundene er modne nok
Den nye appen kommer som følger av den store utfordringen med en økende andel returer i netthandelen. Motegiganten tror at den nye AI-løsningen kan ruste selskapet for fremtiden i form av å minske noen returer.
Kleskjeden skal i første omgang kjøre en test med appen de har kalt "Perfect fit", som lar kunden prøve klærne via mobilen. Det innebærer at kunden skal få frem en avatar av seg selv, ved å ta et knippe bilder av kroppen fra ulike vinkler. Senere skal brukeren kunne prøve H&Ms klær virtuelt og se hvordan de passer på avataren.
På denne måten skal kunden kunne få en bedre oppfatning av hvordan klærne vil sitte på kroppen, allerede før den bestilles fra H&Ms nettbutikk.
- Vi jobber med dette her for å forstå om kunden er moden for det og hvor bra det fungerer, sier Daniel Claesson, som er forretningsutvikler i H&M.