Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk bok-startup får inn Schibsted på eiersiden

Bookis-gründerne Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok.
Foto: Bookis
therese.karlsrud.haugen

"Var ikke i tvil"

ANNONSE

Schibsted investerer 12 millioner kroner i det norske startup-selskapet Bookis, som i dag har over 700 000 brukere på sin plattform for kjøp og salg av nye og brukte bøker.

Vi er naturligvis litt mer forsiktig med investeringer i lys av den usikre tiden vi er inne i nå, men Bookis var vi ikke i tvil om, sier Rune Røsten, leder for Schibsted Growth, i en pressemelding.

I januar tok gründerne Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok tjenesten sin til Sverige, som skal ha gitt god respons. Under corona-krisen har selskapet opplevd en økning i omsetning på rundt 50 prosent. 

Vår ambisjon er å være best på kundeopplevelse og teknologi. Vi har utviklet Nordens største markedsplass for nye og brukte bøker. Med Schibsted på laget gleder vi oss til å vokse Bookis videre i Norge, men også i Sverige - hvor vi lanserte i januar. Vi har allerede en solid base av kunder, men potensialet er mye større. Det skal vi realisere nå, sier medgründer og daglig leder Arne-Morten Willumsen. 

Bookis og Schibsted kjenner hverandre allerede fra partnerskapet med Schibsted-eide Helthjem. Schibsteds millionbeløp skal spesielt bidra med markedsføringskunnskap og -kapasitet.

Vi har hatt et langt og fruktbart samarbeid med Helthjem. Uten dem hadde ikke Bookis hatt det konkurransefortrinnet som handler om nettopp enkel og effektiv distribusjon fra selger til kjøper. Å inngå partnerskap med en aktør vi allerede kjenner til og samarbeider godt med er en ekstra motivasjonsfaktor for oss, i tillegg til at Schibsted sitter på en produktportefølje som vi nå får gleden av i enda større grad enn tidligere. Vi er rett og slett utrolig begeistret for at vi får Schibsted med som investor og partner, sier medgründer og markedssjef i Bookis, Lasse Brurok. 

LES OGSÅ: Nytt marked for norske Bookis - 1000 brukere første måned

Potensiale for andre produkter

Nettopp fordi Bookis ikke er en ordinær nettbutikk, men en markedsplass, er Bookis spesielt glad for at Schibsted allerede er en erfaren eier og driver av markedsplasser - som FINN.no. 

Det gjør at vi kjenner oss veldig trygge på at vi har fått en partner og investor på laget som virkelig forstår både forretningsideen vår og våre internasjonale ambisjoner. Selv om Bookis i dag er en plattform for bøker, er ambisjonen på sikt å bruke plattformen også til andre produkter. Er det noen som kan bidra til å forløse dette, så er det nettopp Schibsted, sier Willumsen. 

Schibsted ser også stort potensiale for utvidelse av plattformen, men hvilke produkter og bransjer man ser på holder Bookis foreløpig hemmelig.

Historier og kunnskap i bokform er like viktig og aktuelt som det alltid har vært, også i analog form. Det gjelder både nye og gamle bøker, til tross for at vi de siste årene ser en betydelig utvikling i tilgjengeliggjøring av digitale bøker - og lydbøker. Vi har fortsatt troen på at markedet for fysiske bøker er - og vil i lang tid fremover - fortsette å være stort. Det sagt, så tror vi at Bookis også har et potensial med tanke på bruke plattformen for kjøp og salg av også andre produkter som er spesielt egnet for å distribueres mellom hjemmene, sier Rune Røsten.

LES OGSÅ: Schibsted kjøper ut Zoopit-gründerne

Del artikkel: