Halvparten av kundene som testet ut kjøp av dagligvarer på nett i bransjens startfase, skal nå ha falt av, opplyser DN.
Dette fremkommer i en undersøkelse gjort av YouGov i oppdrag for markedsrådgivningsselskapet Plot.
Andelen som svarte at de hadde handlet nettmat minst én gang i fjor skal ha vært den samme som funnene i tilsvarende undersøkelse året før - 22 prosent ut i fra 1000 respondenter. Utviklingen av nettmat ser dermed ut til å stå stille.
- Markedet for dagligvarer på nett går inn i en ny fase. Blant dem som har prøvd er det like mange som ser fordelene med å handle på nett som de som kutter ut. Det er med andre ord like mange avhoppere som faste brukere, sier daglig leder i Plot, Sigmund Festøy, til DN.
Det er imidlertid to aktører som ikke kjenner seg igjen i funnene, Kolonial.no og Meny. Konkurrentene, som tidligere har uttalt at de tror nettmaten har kommet for å bli, skal på sin side ha hatt en sterk vekst i form av både kunder og omsetning, opplyser avisen.