Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Salget raste for Lindex i mars: ”Situasjonen paralyserte industrien”

therese.karlsrud.haugen

Ble reddet av netthandel og en sterk start på året.

ANNONSE

Salget hos Lindex falt med 41 prosent i mars, som følge av effektene coronaviruset har medført. Det meddeler selskapet i en pressemelding.

Selskapet opplyser samtidig om at den totale salgsreduksjonen i årets første kvartal landet på 12 prosent i svenske kroner og 10,7 prosent i lokal valuta.

Vi startet året med en sterk salgsvekst og fortsatte å øke lønnsomheten, men på grunn av den ekstraordinære globale koronasituasjonen har omstendighetene våre endret seg. For noen av markedene våre betyr dette at vi har måttet stenge butikkene våre i tråd med myndighetenes beslutninger, noe som er utfordrende for virksomheten vår. For å håndtere utfordringene og den reduserte etterspørselen i de fysiske butikkene våre, har vi satt i gang raske tiltak og implementert et stort program med tiltak og kostnadsbesparelser, i tillegg til økt fokus på å møte salgsveksten på nett, sier CEO Susanne Ehnbåge, i en pressemelding.

SSB slapp nylig tall for varekonsumet i mars, som viser at nedgangen har vært størst for butikker med salg av klær og sko.

LES OGSÅ: Personlig forbruk går ned - dårlig nytt for motebransjen

Netthandelen opp 150 prosent

I følge opplysninger fra vår søsternettside Ehandel.se innebærer Lindex sin krisepakke permitteringer, utsatte kostnader og investeringer samt forhandlinger om leie og leverandørsavtaler.

Vi handlet raskt og gjennomførte flere tiltak for å møte effektene og den reduserte etterspørselen i fysisk butikk, sier Kristina Hermansson, kommunikasjonssjef hos Lindex, til Ehandel.

Videre har man økt fokuset på netthandel, hvor situasjonen ser langt mer positiv ut. Under de to siste ukene i mars gikk nettsalget til Lindex opp med 156 prosent. Sammenlagt skal netthandelen ha økt med 36,6 prosent i årets første kvartal.

Videre har vi tilpasset oss og økt fokuset enda mer på den digitale kanalen for å møte økningen av kunder som handler på nett og salgsveksten der. For eksempel har vi økt volumet, tilpasset vår markedsføring og styrket våre ressurser på lageret og kundeservice, sier Hermansson.

LES OGSÅ: Zalando varsler resultatfall: "Har absolutt hatt negativ innvirkning"

"Forsetter å utvikle vårt tilbud"

Driftsresultatet i første kvartal utgjorde minus 179 millioner svenske kroner, som kan sammenlignes med minus 132 millioner svenske kroner under tilsvarende kvartal 2019. Nedgangen skal komme av salgsreduksjonen i mars.

De siste to årene har vi hatt en god og solid resultatutvikling i Lindex, frem til koronasituasjonen paralyserte industrien. Med våre iverksatte handlinger har vi klart å redusere konsekvensene som korona har påført. Vi fortsetter å utvikle våre konkurransedyktige og mer bærekraftige tilbud, med kundens behov i fokus. Når vi ser fremover, vil forbruksmønstre og kundeatferd endres enda raskere. Jeg er overbevist om at når vi først har klart oss gjennom dagens situasjon, med vår fleksibilitet, flere digitale tilnærminger og den utrolige forpliktelsen til alle ansatte, vil Lindex stå sterkere enn tidligere, sier Susanne Ehnbåge.

Del artikkel: